Thursday, June 13, 2013

Θερινα μαθήματα-Υπέρ και κατά


ο αν ένα παιδί χρειάζεται θερινά μαθήματα ή όχι είναι μια συζήτηση η οποία πιστεύω ότι είναι τόσο παλιά όσο και η μάθηση η ίδια. Οι απόψεις διίστανται και οι υποστηρικτές της κάθε πλευράς είναι τόσοι πολλοί και τόσο ένθερμοι όσοι ακριβώς και οι αντίπαλοί τους. Τελικά ποιός μπορεί να μας πει τι ισχύει; Ας προσπαθήσουμε να αναλύσουμε και τις δύο πλευρές. 
Summertime and the living is easy - ή αλλιώς το καλοκαιράκι στην ακρογιαλιά. 
Είτε μας αρέσει, είτε όχι όλοι (κι όταν λέμε όλοι, εννοούμε όλοι, ανεξαιρέτως) έχουμε συνδυάσει το καλοκαίρι με την ξεκούραση. Πολλοί γονείς πρεσβεύουν ότι δε θα πρέπει να επιβαρύνουμε το ήδη φορτωμένο χειμερινό πρόγραμμα των παιδιών. Καλοκαίρι σημαίνει ξεκούραση, παιχνίδια, ξεγνοιασιά. Ποιός μπορεί να το αμφισβητήσει; Άλλωστε οι μαθητές (ειδικότερα των μεγαλύτερων τάξεων) δουλεύουν ατελείωτες ώρες κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Σχολείο, φροντιστήριο, μία ή και δύο ξένες γλώσσες σε συνδυασμό με εξωσχολικές δραστηριότητες κάνουν τον ελεύθερο χρόνο να φαντάζει όνειρο μακρινό κατά τη διάρκεια του χειμώνα. Να μην εκμεταλλευτούμε τουλάχιστον το καλοκαίρι;
Επιπλέον δεν υπάρχει ούτε ένας που να μην αναγνωρίζει τη σημασία του παιχνιδιού και της ξεκούρασης. Το παιδί μέσα από το παιχνίδι κοινωνικοποιείται, μαθαίνει να αλληλεπιδρά, γνωρίζει τον κόσμο. Προσοχή. Μέσα από τον κόσμο του πραγματικού παιχνιδιού και οχι του παιχνιδιού στον υπολογιστή. Αυτό είναι μια άλλη κουβέντα που θα την αναλύσουμε σε άλλο άρθρο μας. 
Αν καθίσουμε να σκεφτούμε άλλα πλεονεκτήματα δύσκολα θα βρούμε άλλα. Δε πρεσβεύω ότι το παιχνίδι και η ξεκούραση είναι μικρό πράγμα. Το αντίθετο. Οι ημέρες που ακόμη και τώρα αναπολώ είναι αυτές που σα παιδί έζησα κάποια καλοκαίρια στον ορεινό όγκο της Πίνδου, παρέα με φίλους καλούς. Αλλά ας δούμε και την άλλη πλευρά. 
Θερινά μαθήματα
Πολλοί γονείς αναρωτιούνται αν τα παιδιά κερδίζουν πραγματικά από τα θερινά μαθήματα. Θα μπορούσα με μια και μόνη λέξη να απαντήσω αβίαστα ΝΑΙ. Τα σχολεία κλείνουν πάντοτε περίπου στις 15 Ιουνίου και αρχίζουν κοντά στις 15 Αυγούστου. Δηλαδή τα παιδιά (δημοτικού και γυμνασίου) έχουν 3 ολόκληρους μήνες ξεκούρασης, χαλάρωσης και ξεγνοιασιάς. Στα δικά μου μάτια φαντάζει πολύ. Δε ξέρω στα δικά σας, αλλά πείτε μου πόσους ανθρώπους ξέρετε που έχουν το προνόμιο να κάθονται όλο σχεδόν το καλοκαίρι;

Εξάλλου ένα καλοσχεδιασμένο πρόγραμμα θερινών μαθημάτων δε στερεί από το παιδί ολόκληρο το καλοκαίρι. Το κάθε κέντρο ξένων γλωσσών ακολουθεί ένα δικό του πρόγραμμα, που ο κάθε διευθυντής σπουδών θεωρεί ότι λειτουργεί καλύτερα για το σχολείο του και τους μαθητές του. Όλοι όμως φροντίζουμε έτσι ώστε ο μαθητής / μαθήτρια να έχει όσο το δυνατό περισσότερο χρόνο για ξεκούραση και παιχνίδι. Και δεν αναφέρομαι μόνο στις ημέρες χωρίς μάθημα. Αναφέρομαι και κατά τη διάρκεια των μαθημάτων. Μπορεί τα θερινά να είναι εντατικά μαθήματα (και δε διαφωνεί κανένας) αλλά ο καθηγητής από την πλευρά του κινούμενος με αυτό ως γνώμονα διευθετεί την ύλη του με τέτοιο τρόπο ώστε οι μαθητές / μαθήτριες του να έχουν την, κατά το δυνατό, μικρότερη επιβάρυνση στο σπίτι. 
Αν συνυπολογίσουμε το γεγονός ότι το θερινό μάθημα είναι από τη φύση του πιο χαλαρό - σε τάξεις με ακόμη μικρότερο αριθμό ατόμων - είναι το ιδανικό μαθησιακό περιβάλλον από το οποίο όλοι οι μαθητές / μαθήτριες μπορούν να ωφεληθούν. Δεν είναι σπάνιο να δείτε μαθητές / μαθήτριες να έχουν μια πιο θετική ματιά για κάποιο μάθημα μετά από μια σειρά θερινών μαθημάτων. 
Το κέρδος της μιας ολόκληρης σχολικής χρονιάς είναι ασύλληπτο. Ο μαθητής / Η μαθήτρια έχει το πλεονέκτημα ότι μπορεί να εστιάσει μόνο σ' αυτό το μάθημα χωρίς να τον απασχολούν τα μαθήματα του σχολείου και έτσι να αποδώσει καλύτερα. Άμεσο αποτέλεσμα της υψηλότερης απόδοσης είναι η αύξηση της αυτοπεποίθησης και συνεπώς η δημιουργία ενός θετικού κλίματος απέναντι στη μάθηση. 
πηγή : www.genius.edu.gr/

No comments:

Post a Comment