Sunday, July 13, 2014
Necessary Lies by Diane Chamberlain: Book Review
Bestselling author Diane Chamberlain delivers a breakout book about a small southern town fifty years ago, and the darkest—and most hopeful—places in the human heart
After losing her parents, fifteen-year-old Ivy Hart is left to care for her grandmother, older sister and nephew as tenants on a small tobacco farm. As she struggles with her grandmother’s aging, her sister’s mental illness and her own epilepsy, she realizes they might need more than she can give.
When Jane Forrester takes a position as Grace County’s newest social worker, she doesn’t realize just how much her help is needed. She quickly becomes emotionally invested in her clients' lives, causing tension with her boss and her new husband. But as Jane is drawn in by the Hart women, she begins to discover the secrets of the small farm—secrets much darker than she would have guessed. Soon, she must decide whether to take drastic action to help them, or risk losing the battle against everything she believes is wrong.
Set in rural Grace County, North Carolina in a time of state-mandated sterilizations and racial tension, Necessary Lies tells the story of these two young women, seemingly worlds apart, but both haunted by tragedy. Jane and Ivy are thrown together and must ask themselves: how can you know what you believe is right, when everyone is telling you it’s wrong?
Sunday, June 15, 2014
Να κάνουμε επανάληψη το καλοκαίρι;
Μια πολύ συχνή ερώτηση από γονείς λίγο πριν τις καλοκαιρινές διακοπές, το αν θα πρέπει το παιδί να κάνει επανάληψη.
Η απάντηση είναι ναι, αλλά με μέτρο! Τα παιδιά έχουν ανάγκη από μέρες ξεκούρασης και ξεγνοιασιάς καθώς όλη τη σχολική χρονιά είναι κι αυτά μέσα στην καθημερινή ρουτίνα του πρωινού ξυπνήματος, του διαβάσματος, της εξέτασης, των εργασιών, των απογευματινών εξωσχολικών μαθημάτων κ.λ.π.
Καταρχήν τα παιδιά πρέπει να ξεκουραστούν, να χαλαρώσουν και να παίξουν. Το παιχνίδι πρέπει να είναι η κύρια ασχολία τους! Ωστόσο παράλληλα μπορούν να κάνουν κάποιες δημιουργικές και εκπαιδευτικές δραστηριότητες.
Μπορείτε να ωθήσετε τα παιδιά να διαβάσουν εξωσχολικά βιβλία, ιστορίες και παραμύθια. Υπάρχει τόσο μεγάλη ποικιλία διαθέσιμη στα μαγαζιά που καλό είναι να πάτε μαζί με τα παιδιά και εκείνα να διαλέξουν τι θα ήθελαν να διαβάσουν!
Υπάρχουν επίσης βιβλία με ασκήσεις επανάληψης για κάθε τάξη, με πιο καλοκαιρινή διάθεση και σχεδίαση - πάλι κι εκεί μπορούν τα ίδια τα παιδιά να διαλέξουν αυτό που τους αρέσει.
Αν το παιδί σας έχει κάποια συγκεκριμένη δυσκολία στα θέματα που διδάχτηκε τη σχολική χρονιά μπορείτε να κάνετε ασκήσεις. Θα δώσω μερικά παραδείγματα για να πάρετε κάποιες ιδέες!
Εικονικά μαγαζιά
Στήστε μαγαζί στο δωμάτιο του παιδιού! Βρείτε αντικείμενα προς πώληση, κολλήστε πάνω τους τιμές. Κάντε αγοραπωλησίες και διασκεδάστε κάνοντας επανάληψη στις πράξεις και εξάσκηση στη χρήση των χρημάτων.
Πρακτικά προβλήματα μαθηματικών
Βάλτε τα παιδιά να μετρήσουν αντικείμενα στο σπίτι, να βρουν το λιγότερο ή το περισσότερο, δείξτε τους στην πράξη τις μονάδες μέτρησης του μήκους και του όγκου παίζοντας με τα σκεύη στην κουζίνα και μετρώντας αποστάσεις με το μέτρο.
Μετρήστε πέτρες και κοχύλια και φτιάξτε με αυτά προβλήματα.
Γραπτή και προφορική έκφραση
Φτιάξτε τα δικά σας παραμύθια, τις δικές σας ιστορίες ή ακόμα και κόμικς. Πληροφορίες εδώ!
Κόψτε φωτογραφίες από περιοδικά και κάντε ασκήσεις. Περισσότερες πληροφορίες εδώ!
Δώστε στο παιδί 3-4 λέξεις ή εικόνες και ζητήστε να σας φτιάξει μια ιστορία. Για μεγαλύτερα παιδιά δώστε περισσότερες λέξεις.
Γράψτε λέξεις στην άμμο!
Μπερδεμένες λέξεις- φτιάχνει προτάσεις- πληροφορίες εδώ.
Ορθογραφία
Παιδικά σταυρόλεξα και κρυπτόλεξα (κυκλοφορούν σχετικά βιβλία), οικογένειες λέξεων
Γενικά μπορείτε να ασχοληθείτε με πολλά, ανάλογα τις ανάγκες του παιδιού και τα ενδιαφέροντά του. Αν για παράδειγμα στο παιδί αρέσουν οι χειροτεχνίες, εκμεταλλευτείτε το και κάντε δημιουργικές ασκήσεις. Υπάρχει πλούσιο υλικό για εκτύπωση στο διαδίκτυο που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε.
Το πιο σημαντικό είναι να παρουσιάσετε τις ασκήσεις και τα βιβλία σαν παιχνίδι και όχι ως αναγκαστική εργασία!
Σοφία Τσιντσικλόγλου
Ειδική Παιδαγωγός
sofiatsin@gmail.com
paidagwgos.blogspot.gr
Η απάντηση είναι ναι, αλλά με μέτρο! Τα παιδιά έχουν ανάγκη από μέρες ξεκούρασης και ξεγνοιασιάς καθώς όλη τη σχολική χρονιά είναι κι αυτά μέσα στην καθημερινή ρουτίνα του πρωινού ξυπνήματος, του διαβάσματος, της εξέτασης, των εργασιών, των απογευματινών εξωσχολικών μαθημάτων κ.λ.π.
Καταρχήν τα παιδιά πρέπει να ξεκουραστούν, να χαλαρώσουν και να παίξουν. Το παιχνίδι πρέπει να είναι η κύρια ασχολία τους! Ωστόσο παράλληλα μπορούν να κάνουν κάποιες δημιουργικές και εκπαιδευτικές δραστηριότητες.
Μπορείτε να ωθήσετε τα παιδιά να διαβάσουν εξωσχολικά βιβλία, ιστορίες και παραμύθια. Υπάρχει τόσο μεγάλη ποικιλία διαθέσιμη στα μαγαζιά που καλό είναι να πάτε μαζί με τα παιδιά και εκείνα να διαλέξουν τι θα ήθελαν να διαβάσουν!
Υπάρχουν επίσης βιβλία με ασκήσεις επανάληψης για κάθε τάξη, με πιο καλοκαιρινή διάθεση και σχεδίαση - πάλι κι εκεί μπορούν τα ίδια τα παιδιά να διαλέξουν αυτό που τους αρέσει.
Αν το παιδί σας έχει κάποια συγκεκριμένη δυσκολία στα θέματα που διδάχτηκε τη σχολική χρονιά μπορείτε να κάνετε ασκήσεις. Θα δώσω μερικά παραδείγματα για να πάρετε κάποιες ιδέες!
Εικονικά μαγαζιά
Στήστε μαγαζί στο δωμάτιο του παιδιού! Βρείτε αντικείμενα προς πώληση, κολλήστε πάνω τους τιμές. Κάντε αγοραπωλησίες και διασκεδάστε κάνοντας επανάληψη στις πράξεις και εξάσκηση στη χρήση των χρημάτων.
Πρακτικά προβλήματα μαθηματικών
Βάλτε τα παιδιά να μετρήσουν αντικείμενα στο σπίτι, να βρουν το λιγότερο ή το περισσότερο, δείξτε τους στην πράξη τις μονάδες μέτρησης του μήκους και του όγκου παίζοντας με τα σκεύη στην κουζίνα και μετρώντας αποστάσεις με το μέτρο.
Μετρήστε πέτρες και κοχύλια και φτιάξτε με αυτά προβλήματα.
Γραπτή και προφορική έκφραση
Φτιάξτε τα δικά σας παραμύθια, τις δικές σας ιστορίες ή ακόμα και κόμικς. Πληροφορίες εδώ!
Κόψτε φωτογραφίες από περιοδικά και κάντε ασκήσεις. Περισσότερες πληροφορίες εδώ!
Δώστε στο παιδί 3-4 λέξεις ή εικόνες και ζητήστε να σας φτιάξει μια ιστορία. Για μεγαλύτερα παιδιά δώστε περισσότερες λέξεις.
Γράψτε λέξεις στην άμμο!
Μπερδεμένες λέξεις- φτιάχνει προτάσεις- πληροφορίες εδώ.
Ορθογραφία
Παιδικά σταυρόλεξα και κρυπτόλεξα (κυκλοφορούν σχετικά βιβλία), οικογένειες λέξεων
Γενικά μπορείτε να ασχοληθείτε με πολλά, ανάλογα τις ανάγκες του παιδιού και τα ενδιαφέροντά του. Αν για παράδειγμα στο παιδί αρέσουν οι χειροτεχνίες, εκμεταλλευτείτε το και κάντε δημιουργικές ασκήσεις. Υπάρχει πλούσιο υλικό για εκτύπωση στο διαδίκτυο που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε.
Το πιο σημαντικό είναι να παρουσιάσετε τις ασκήσεις και τα βιβλία σαν παιχνίδι και όχι ως αναγκαστική εργασία!
Σοφία Τσιντσικλόγλου
Ειδική Παιδαγωγός
sofiatsin@gmail.com
paidagwgos.blogspot.gr
Τα συμπτώματα της δυσαναγνωσίας
Δυσκολία στην ανάγνωση / δυσαναγνωσία Μερικά παιδιά παρουσιάζουν την μαθησιακή δυσκολία της ανάγνωσης, γνωστή ως δυσαναγνωσία. Συχνά αυτή συνυπάρχει με τη δυσλεξία ή άλλη μαθησιακή δυσκολία.
Τα σημάδια που μας οδηγούν στο συμπέρασμα ότι το παιδί μας έχει πρόβλημα στην ανάγνωση είναι:
έντονο κόμπιασμα και παύσεις
επαναλαμβάνει γράμματα ή συλλαβές των λέξεων
διαβάζει λάθος τις λέξεις και δεν αυτοδιορθώνεται
χάνει τη σειρά του κειμένου
δυσκολεύεται στην ανάγνωση πολυσύλλαβων ή ασυνήθιστων λέξεων
παραλείπει, μεταθέτει, προσθέτει, γράμματα ή συλλαβές ή λέξεις δεν έχει κατανοήσει πλήρως τη λέξη ή την πρόταση ή το κείμενο μετά την ανάγνωση του
συλλαβίζει δυσκολεύεται να διαβάσει ακόμα και λέξεις που έχει δει πολλές φορές
ο χρόνος ολοκλήρωσης της ανάγνωσης είναι μακρύς δε χρωματίζει το λόγο του ανάλογα με το ύφος του κειμένου
ο λόγος του είναι επίπεδος χωρίς να εμφανίζονται τα σημεία στίξης κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης
τονίζει λάθος τις λέξεις
αδυνατεί να αναπαράγει τη κεντρική ιδέα του κειμένου
αδυναμία να ερμηνεύσει αυτά που διάβασε σύμφωνα με αυτά που ήδη γνωρίζει για το θέμα
αδυναμία να διαμορφώσει άποψη για αυτό που διάβασε
Σοφία Τσιντσικλόγλου
Bγήκαν τα αποτελέσματα Lower FCE Cambridge!!!
Συγχαρητήρια στην μαθήτρια του My English School Victoria Bairamoglou Ελένη Μπουρότσικα (μαθήτριας Α' Γυμνασίου) για την επιτυχία της στις εξετάσεις!!!! Μπράβο σου Ελένη και πάντα επιτυχίες να έχεις στην ζωή σου!!!
Ποια είναι τα χαρακτηριστικά ενός αποτελεσματικού εκπαιδευτικού;
Ο ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΛΙΑΚΑΣ ΓΡΑΦΕΙ:
ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ TA ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΕΝΟΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ Τα χαρακτηριστικά ενός ικανού εκπαιδευτικού σχετίζονται με πολλούς παράγοντες όπως οι γνώσεις, οι στάσεις, ο ζήλος, οι διδακτικές αρχές και μέθόδοι, ο τρόπος διδακτικής, η λεκτική ή μή λεκτική του συμπεριφορά, η ικανότητά του να δημιουργεί ευνοικό κλίμα και να προκαλεί το ενδιαφέρον των μαθητών του. Σε ένα σχολείο με δομές που προάγουν τη γνώση και εμπνέουν εκπαιδευτές και εκπαιδευόμενους για την επίτευξη ενός κοινού οράματος, τότε ο εκπαιδευτικός κάνει τη διαφορά και συμβάλλει στην πρόοδο των μαθητών του.
Η αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού συνοψίζεται στα εξής
ΟΡΓΑΝΩΣΗ
Οργανώνει το μάθημα του με τρόπο κατανοητό που συμβάλλει στην αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας και επιπλέον προσαρμόζεται στο επίπεδο των μαθητών του. Η διδασκαλία του χαρακτηρίζεται από οργάνωση και σαφήνεια, καλό σχεδιασμό και συνοχή του μαθήματος. Πιο συγκεκριμένα αποφεύγονται κοινότυπες εκφράσεις, ο εκπαιδευτικός συνδέει την προηγούμενη γνώση με την καινούργια, δίνει πολλά παραδείγματα(μέσα από την εμπειρία της καθημερινής ζωής των μαθητών) με στόχο να τους βοηθήσει στην κατανόηση όσων διδάσκονται, δίνει μια περίληψη των όσων θα ειπωθούν, χωρίζει το υλικό σε διακριτά σημεία που συνδέονται μεταξύ τους, διευκρινίζει και επεξηγεί πολλές φορές με την βοήθεια εποπτικών μέσων(χάρτες,κάρτες,διαγράμματα κ.α) και επιπλέον κάνει συχνές επαναλήψεις και ανακεφαλαιώσεις. Ο εκπαιδευτικός διαχειρίζεται με αυτό τον τρόπο την τάξη του δίνοντας έφεση στη μάθηση, την λεπτομέρεια, ανταποκρινόμενος έτσι στους μαθητές του σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο. Οι μαθητές με εκπαιδευτικούς που οργανώνουν την διδασκαλία με σαφήνεια τείνουν να δείχνουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για την μάθηση, εν αντιθέσει με τους ασαφείς και ανοργάνωτους εκπαιδευτικούς-ακόμα και αν είναι φορείς πλούτου γνώσεων.
ΕΥΝΟΙΚΟ ΚΛΙΜΑ
Δημιουργεί ευνοικό κλίμα μάθησης μέσα από την δημιουργία διαπροσωπικών σχέσεων με του μαθητές του, οι οποίες διέπονται από αγάπη και ενθουσιασμό. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αμοιβαία συμμετοχή εκπαιδευτικών και εκπαιδευομένων στη διαδικασία της διδασκαλίας, μέσω του ενθουσιασμού του εκπαιδευτικού που μεταδίδεται στους μαθητές του. Οι καλές διαπροσωπικές σχέσεις, η διατήρηση οπτικής επαφής με τους μαθητές, η έμφαση που δίνεται με την κατάλληλη ένταση και το ρυθμό της φωνής του εκπαιδευτικού, το επικοινωνιακό κλίμα, η επισήμανση της σπουδαιότητας του μαθήματος και το ενδιαφέρον για τους άλλους ευνοεί ένα πνεύμα συλλογικότητας της διδασκαλίας. Η αίσθηση του χιούμορ πολλές φορές συμβάλλει στην δημιουργία θετικού κλίματος, μεταδίδει αισθήματα συγκίνησης, κεντρίζει το ενδιαφέρον και τέλος αποτελεί μέσο αντιμετώπισης των δυσκολιών κατά την μαθησιακή διαδικασία.
ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΓΝΩΣΕΩΝ
Χρησιμοποιεί τις γνώσεις του για την επίτευξη ενός καλύτερου μαθησιακού αποτελέσματος και ενισχύει την κατανόηση του γνωστικού αντικειμένου, και όχι μόνο την απομνημόνευση. Οι συγκεκριμένοι εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουν ευκολότερα τις δυσκολίες των μαθητών τους, οργανώνουν καλύτερα τη διδασκαλία, παρουσιάζουν ευκολότερα την διδακτέα ύλη και σε συνδυασμό με άλλους παράγοντες όπως- οι ικανότητες των μαθητών, ο χρόνος διδασκαλίας που έχουν στη διάθεσή τους, η θέληση των μαθητών να ασχοληθούν και να εμπλακούν στην μαθησιακή διαδικασία- επιτυγχάνουν καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να επισημανθεί ότι ο εκπαιδευτικός δεν είναι παντογνώστης και η γνώση που αποκτά μέσα από την εμπειρία, τον ζήλο και το ”μεράκι”για δουλειά αποτελούν κομβικά στοιχεία μιας επιτυχημένης διδασκαλίας.
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΧΡΟΝΟΥ
Διαχειρίζεται αποτελεσματικά τον χρόνο κατά την διάρκεια της διδασκαλίας, κάτι που συμβάλλει στην καλύτερη επίδοση των μαθητών του. Αυτό εξαρτάται1) από τις ικανότητες των μαθητών οι οποίες καθορίζουν την ποσότητα χρόνου που απαιτείται προκειμένου να μάθουν κάτι,2) από τον χρόνο που διατίθεται από τον εκπαιδευτικό για την διδασκαλία κάποιου γνωστικού αντικειμένου,3) από τον χρόνο που διαθέτει ατομικά κάθε μαθητής για να μάθει κάτι,4) από την ποιότητα της διδασκαλίας, καθώς όσο πιο κατανοητή είναι τόσο πιο λίγος χρόνος απαιτείται για την κατάκτηση της μάθησης. Παρατηρείται επιπλέον ότι σε τάξεις που ο χρόνος δεν παρεμποδίζεται από μή διδακτικές δραστηριότητες όπως, συζητήσεις εκτός μαθήματος, επιβολή σχολικής πειθαρχίας, φασαρία και απρόοπτα περιστατικά, τότε τα αποτελέσματα είναι ικανοποιητικά.
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΤΑΞΗΣ
Διαχειρίζεται την σχολική τάξη και αντιμετωπίζει τις δυσκολίες που προκύπτουν με τις κατάλληλες πρακτικές όπως, με το να αποτρέπει συγκρούσεις μέσα στη τάξη, να διατηρεί ακμαίο το ενδιαφέρον των μαθητών για το αντικείμενο διδασκαλίας, να εξασφαλίζει την ομαλή μετάβαση από την μία διδακτική ενότητα στην άλλη, να χρησιμοποιεί θετικές προτροπές προς επίτευξη της συμμόρφωσης και πειθαρχίας των μαθητών, με το να εμμένει προσηλωμένος και αποφασισμένος ότι θα παράσχει στους μαθητές οποιαδήποτε βοήθεια του ζητηθεί, ενώ παράλληλα αποφεύγει την οποιαδήποτε μείωση ενός μαθητή. Ο αποτελεσματικός εκπαιδευτικός γενικά έχει την τάση να προσπαθεί να εξασφαλίσει κοινωνική συνοχή και ευνοικό κλίμα μάθησης στην τάξη.
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ
Θέτει τις κατάλληλες ερωτήσεις επηρεάζοντας έτσι την αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας. Το διάστημα που μεσολαβεί/η αναμονή από την ερώτηση του εκπαιδευτικού έως την απάντηση που θα δοθεί από τον μαθητή είναι πολύτιμο. Η αναμονή καλό είναι να συνοδεύεται από θετικές προτροπές, θετικές ενθαρρύνσεις υποβοηθώντας έτσι την διαδικασία της μάθησης. Οι ερωτήσεις πρέπει να γίνονται σε συνάρτηση με τον χρόνο που απαιτείται για να απαντηθούν,(π.χ λίγες ερωτήσεις σε λίγο χρόνο και πολλές ερωτήσεις σε πολύ χρόνο)και βάσει του επίπεδου των μαθητών και του χρόνου που απαιτείται για να μάθουν κάτι. Οι ερωτήσεις σε κάθε περίπτωση πρέπει να είναι πρωτότυπες και να αποφεύγονται παρόμοιες ερωτήσεις χωρίς λόγο, εκτός και αν γίνονται για λόγους έμφασης. Η πρωτοτυπία έγκειται στο ότι οι ερωτήσεις καλύπτουν όλη την ύλη και όλους τους μαθητές και όχι μόνο λίγους, ενώ πρέπει να ακολουθούνται από την κατάλληλη αιτιολόγηση εκ μέρους των μαθητών, δίνοντας έτσι στον εκπαιδευτικό τον απαιτούμενο χρόνο για να εξακριβώσει τυχόν ελλείψεις και αδυναμίες- κατά την διαδικασία απόκτησης γνώσης εκ μέρους των μαθητών.
ΘΕΤΙΚΗ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ
Επιδρά θετικά όταν μπορεί να προσαρμόζεται στις ανάγκες των μαθητών του, όταν κατανοεί την διαφορετικότητα του κάθε μαθητή, όταν κρίνει σωστά και αντικειμενικά, όταν διέπεται από ειλικρίνεια, ενθουσιασμό και προσωπική γοητεία. Ο εκπαιδευτικός ενδιαφέρεται κατά κύριο λόγο για τους μαθητές του, ενώ τους συμπεριφέρεται με σεβασμό, επιβραβεύει την επιτυχία και είναι ικανός να παίρνει κάθε φορά σωστές και συνετές αποφάσεις. Ο εκπαιδευτικός δείχνει έμπρακτα το ενδιαφέρον του, λύνει με κατανοητό τρόπο τις απορίες των μαθητών, ενισχύει την αυτοπεποίθησή τους και δείχνει οικειότητα με το να προσπαθεί να τους ακούσει και να τους βοηθήσει. Ο εκπαιδευτικός όταν κάνει τη μάθηση ευχάριστη και όταν μεταδίδει αισθήματα συγκίνησης και διέγερσης του ενδιαφέροντος των μαθητών του για το αντικείμενο που διδάσκει- δηλαδή με το να προσπαθεί να τους πείσει ότι αυτό που διδάσκει αξίζει τον κόπο και τον χρόνο- τότε πετυχαίνει ακόμα καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΥΦΟΣ
Ο εκπαιδευτικός πολλές φορές ακολουθεί διάφορους τύπους διδακτικού στύλ προκειμένου να αποσπάσει την προσοχή και συμμετοχή των μαθητών στην μαθησιακή διαδικασία, ανάλογα με τα διαφορετικά χαρακτηριστικά των μαθητών του. Άλλοτε καθοδηγεί τους μαθητές στη γνώση με τις κατάλληλες ερωτήσεις, άλλοτε αλληλεπιδρά με τους μαθητές σε ομαδικό πλαίσιο εργασίας, άλλοτε λειτουργεί ως παράδειγμα προς μίμηση υιοθετώντας καθοδηγητική συμπεριφορά βασιζόμενη στην εμπειρία του, ενώ τέλος μέσα από ένα πνεύμα διαλόγου ο εκπαιδευτικός γίνεται πιο ενεργός και καθοδηγεί τους μαθητές να βρούν μόνοι τους τις λύσεις στα ερωτήματα και προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Ο εκπαιδευτικός εφαρμόζει σε όλα τα παραπάνω την ειλικρίνεια, ηρεμία, συνέπεια και πρωτοτυπία. Η άνεση και η μή τυπικότητα του εκπαιδευτικού με τους μαθητές του- όπως εκδηλώνεται μέσα από τα αισθήματα φιλίας- σε συνδυασμό με την προσοχή και τον σεβασμό που απαιτεί αποτελούν στοιχεία μιας αποτελεσματικής διδασκαλίας. Οι κατάλληλες επεξηγήσεις που παρέχονται, τα ερεθίσματα για σκέψη και προβληματισμό, οι συνεχείς πληροφορίες και η ανατροφοδότηση των μαθητών- μέσα από τις διορθωτικές συμβουλές του εκπαιδευτικού- καθορίζουν την επιτυχή πορεία της διδασκαλίας. Προπύργιο όλων αυτών αποτελεί η ανάπτυξη διαλογικής σχέσης και αλληλεπίδρασης μεταξύ εκπαιδευτικών και εκπαιδευομένων, η οποία διευκολύνει την ανάπτυξη σκέψεων ενώ μέσω του κατάλληλου προγραμματισμού οι δραστηριότητες των μαθητών καθοδηγούνται βάσει ενός κοινού προγράμματος.
ΜΗ ΛΕΚΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ο εκπαιδευτικός πολλές φορές μέσα από την μή λεκτική του συμπεριφορά προσπαθεί να ενθαρρύνει τους μαθητές του προς την επίτευξη ενός καλύτερου μαθησιακού αποτελέσματος. Ο εκπαιδευτικός μέσα από την οπτική επαφή με τους μαθητές δείχνει την αγάπη του, την υπομονετικότητά του και την διάθεση να ακούσει. Πολλές φορές η κατάλληλη έκφραση του προσώπου του φανερώνει αποδοχή και κατανόηση των αναγκών του κάθε μαθητή, ενώ η κινητικότητά του δίπλα στους μαθητές και ο τρόπος στάσης του προιδεάζουν θετικά τους μαθητές για την πιο ενεργή εμπλοκή τους στη μαθησιακή διαδικασία. Ο κατάλληλος χρωματισμός της φωνής του πολλές φορές χρησιμοποιείται για να δώσει έμφαση στα λεγόμενά του ή σαν μέσο κέντρισης του ενδιαφέροντος, ειδικά στην περίπτωση που το ενδιαφέρον έχει υποχωρήσει. Τέλος το χαμόγελο και το χιούμορ ως διαμορφωτικά στοιχεία ενός θετικού κλίματος αποτελούν τα καταληκτικά στοιχεία μια αποτελεσματικής διδασκαλίας. Εν κατακλείδι θα μπορούσαμε να πούμε ότι χαρακτηριστικά όπως η ειλικρίνεια, η εργατικότητα κ.α αποτελούν στοιχεία της προσωπικότητάς του κάθε εκπαιδευτικού, όμως πολλά άλλα χαρακτηριστικά μπορούν να καλλιεργηθούν μέσω της κατάλληλης εκπαίδευσης και άσκησης. Η ανάπτυξη των κατάλληλων δεξιοτήτων θα πρέπει να αποτελέσουν την προτεραιότητα όλων των ανθρώπων που ασχολούνται με την εκπαίδευση και θέλουν να καλυτερεύσουν τον τρόπο διδασκαλίας τους προς επίτευξη των στόχων και σκοπών της εκπαιδευτικής κοινότητας. ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΛΙΑΚΑΣ, φιλόλογος filologika-mathimata-online.blogspot.gr
ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ TA ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΕΝΟΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ Τα χαρακτηριστικά ενός ικανού εκπαιδευτικού σχετίζονται με πολλούς παράγοντες όπως οι γνώσεις, οι στάσεις, ο ζήλος, οι διδακτικές αρχές και μέθόδοι, ο τρόπος διδακτικής, η λεκτική ή μή λεκτική του συμπεριφορά, η ικανότητά του να δημιουργεί ευνοικό κλίμα και να προκαλεί το ενδιαφέρον των μαθητών του. Σε ένα σχολείο με δομές που προάγουν τη γνώση και εμπνέουν εκπαιδευτές και εκπαιδευόμενους για την επίτευξη ενός κοινού οράματος, τότε ο εκπαιδευτικός κάνει τη διαφορά και συμβάλλει στην πρόοδο των μαθητών του.
Η αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού συνοψίζεται στα εξής
ΟΡΓΑΝΩΣΗ
Οργανώνει το μάθημα του με τρόπο κατανοητό που συμβάλλει στην αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας και επιπλέον προσαρμόζεται στο επίπεδο των μαθητών του. Η διδασκαλία του χαρακτηρίζεται από οργάνωση και σαφήνεια, καλό σχεδιασμό και συνοχή του μαθήματος. Πιο συγκεκριμένα αποφεύγονται κοινότυπες εκφράσεις, ο εκπαιδευτικός συνδέει την προηγούμενη γνώση με την καινούργια, δίνει πολλά παραδείγματα(μέσα από την εμπειρία της καθημερινής ζωής των μαθητών) με στόχο να τους βοηθήσει στην κατανόηση όσων διδάσκονται, δίνει μια περίληψη των όσων θα ειπωθούν, χωρίζει το υλικό σε διακριτά σημεία που συνδέονται μεταξύ τους, διευκρινίζει και επεξηγεί πολλές φορές με την βοήθεια εποπτικών μέσων(χάρτες,κάρτες,διαγράμματα κ.α) και επιπλέον κάνει συχνές επαναλήψεις και ανακεφαλαιώσεις. Ο εκπαιδευτικός διαχειρίζεται με αυτό τον τρόπο την τάξη του δίνοντας έφεση στη μάθηση, την λεπτομέρεια, ανταποκρινόμενος έτσι στους μαθητές του σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο. Οι μαθητές με εκπαιδευτικούς που οργανώνουν την διδασκαλία με σαφήνεια τείνουν να δείχνουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για την μάθηση, εν αντιθέσει με τους ασαφείς και ανοργάνωτους εκπαιδευτικούς-ακόμα και αν είναι φορείς πλούτου γνώσεων.
ΕΥΝΟΙΚΟ ΚΛΙΜΑ
Δημιουργεί ευνοικό κλίμα μάθησης μέσα από την δημιουργία διαπροσωπικών σχέσεων με του μαθητές του, οι οποίες διέπονται από αγάπη και ενθουσιασμό. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αμοιβαία συμμετοχή εκπαιδευτικών και εκπαιδευομένων στη διαδικασία της διδασκαλίας, μέσω του ενθουσιασμού του εκπαιδευτικού που μεταδίδεται στους μαθητές του. Οι καλές διαπροσωπικές σχέσεις, η διατήρηση οπτικής επαφής με τους μαθητές, η έμφαση που δίνεται με την κατάλληλη ένταση και το ρυθμό της φωνής του εκπαιδευτικού, το επικοινωνιακό κλίμα, η επισήμανση της σπουδαιότητας του μαθήματος και το ενδιαφέρον για τους άλλους ευνοεί ένα πνεύμα συλλογικότητας της διδασκαλίας. Η αίσθηση του χιούμορ πολλές φορές συμβάλλει στην δημιουργία θετικού κλίματος, μεταδίδει αισθήματα συγκίνησης, κεντρίζει το ενδιαφέρον και τέλος αποτελεί μέσο αντιμετώπισης των δυσκολιών κατά την μαθησιακή διαδικασία.
ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΓΝΩΣΕΩΝ
Χρησιμοποιεί τις γνώσεις του για την επίτευξη ενός καλύτερου μαθησιακού αποτελέσματος και ενισχύει την κατανόηση του γνωστικού αντικειμένου, και όχι μόνο την απομνημόνευση. Οι συγκεκριμένοι εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουν ευκολότερα τις δυσκολίες των μαθητών τους, οργανώνουν καλύτερα τη διδασκαλία, παρουσιάζουν ευκολότερα την διδακτέα ύλη και σε συνδυασμό με άλλους παράγοντες όπως- οι ικανότητες των μαθητών, ο χρόνος διδασκαλίας που έχουν στη διάθεσή τους, η θέληση των μαθητών να ασχοληθούν και να εμπλακούν στην μαθησιακή διαδικασία- επιτυγχάνουν καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να επισημανθεί ότι ο εκπαιδευτικός δεν είναι παντογνώστης και η γνώση που αποκτά μέσα από την εμπειρία, τον ζήλο και το ”μεράκι”για δουλειά αποτελούν κομβικά στοιχεία μιας επιτυχημένης διδασκαλίας.
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΧΡΟΝΟΥ
Διαχειρίζεται αποτελεσματικά τον χρόνο κατά την διάρκεια της διδασκαλίας, κάτι που συμβάλλει στην καλύτερη επίδοση των μαθητών του. Αυτό εξαρτάται1) από τις ικανότητες των μαθητών οι οποίες καθορίζουν την ποσότητα χρόνου που απαιτείται προκειμένου να μάθουν κάτι,2) από τον χρόνο που διατίθεται από τον εκπαιδευτικό για την διδασκαλία κάποιου γνωστικού αντικειμένου,3) από τον χρόνο που διαθέτει ατομικά κάθε μαθητής για να μάθει κάτι,4) από την ποιότητα της διδασκαλίας, καθώς όσο πιο κατανοητή είναι τόσο πιο λίγος χρόνος απαιτείται για την κατάκτηση της μάθησης. Παρατηρείται επιπλέον ότι σε τάξεις που ο χρόνος δεν παρεμποδίζεται από μή διδακτικές δραστηριότητες όπως, συζητήσεις εκτός μαθήματος, επιβολή σχολικής πειθαρχίας, φασαρία και απρόοπτα περιστατικά, τότε τα αποτελέσματα είναι ικανοποιητικά.
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΤΑΞΗΣ
Διαχειρίζεται την σχολική τάξη και αντιμετωπίζει τις δυσκολίες που προκύπτουν με τις κατάλληλες πρακτικές όπως, με το να αποτρέπει συγκρούσεις μέσα στη τάξη, να διατηρεί ακμαίο το ενδιαφέρον των μαθητών για το αντικείμενο διδασκαλίας, να εξασφαλίζει την ομαλή μετάβαση από την μία διδακτική ενότητα στην άλλη, να χρησιμοποιεί θετικές προτροπές προς επίτευξη της συμμόρφωσης και πειθαρχίας των μαθητών, με το να εμμένει προσηλωμένος και αποφασισμένος ότι θα παράσχει στους μαθητές οποιαδήποτε βοήθεια του ζητηθεί, ενώ παράλληλα αποφεύγει την οποιαδήποτε μείωση ενός μαθητή. Ο αποτελεσματικός εκπαιδευτικός γενικά έχει την τάση να προσπαθεί να εξασφαλίσει κοινωνική συνοχή και ευνοικό κλίμα μάθησης στην τάξη.
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ
Θέτει τις κατάλληλες ερωτήσεις επηρεάζοντας έτσι την αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας. Το διάστημα που μεσολαβεί/η αναμονή από την ερώτηση του εκπαιδευτικού έως την απάντηση που θα δοθεί από τον μαθητή είναι πολύτιμο. Η αναμονή καλό είναι να συνοδεύεται από θετικές προτροπές, θετικές ενθαρρύνσεις υποβοηθώντας έτσι την διαδικασία της μάθησης. Οι ερωτήσεις πρέπει να γίνονται σε συνάρτηση με τον χρόνο που απαιτείται για να απαντηθούν,(π.χ λίγες ερωτήσεις σε λίγο χρόνο και πολλές ερωτήσεις σε πολύ χρόνο)και βάσει του επίπεδου των μαθητών και του χρόνου που απαιτείται για να μάθουν κάτι. Οι ερωτήσεις σε κάθε περίπτωση πρέπει να είναι πρωτότυπες και να αποφεύγονται παρόμοιες ερωτήσεις χωρίς λόγο, εκτός και αν γίνονται για λόγους έμφασης. Η πρωτοτυπία έγκειται στο ότι οι ερωτήσεις καλύπτουν όλη την ύλη και όλους τους μαθητές και όχι μόνο λίγους, ενώ πρέπει να ακολουθούνται από την κατάλληλη αιτιολόγηση εκ μέρους των μαθητών, δίνοντας έτσι στον εκπαιδευτικό τον απαιτούμενο χρόνο για να εξακριβώσει τυχόν ελλείψεις και αδυναμίες- κατά την διαδικασία απόκτησης γνώσης εκ μέρους των μαθητών.
ΘΕΤΙΚΗ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ
Επιδρά θετικά όταν μπορεί να προσαρμόζεται στις ανάγκες των μαθητών του, όταν κατανοεί την διαφορετικότητα του κάθε μαθητή, όταν κρίνει σωστά και αντικειμενικά, όταν διέπεται από ειλικρίνεια, ενθουσιασμό και προσωπική γοητεία. Ο εκπαιδευτικός ενδιαφέρεται κατά κύριο λόγο για τους μαθητές του, ενώ τους συμπεριφέρεται με σεβασμό, επιβραβεύει την επιτυχία και είναι ικανός να παίρνει κάθε φορά σωστές και συνετές αποφάσεις. Ο εκπαιδευτικός δείχνει έμπρακτα το ενδιαφέρον του, λύνει με κατανοητό τρόπο τις απορίες των μαθητών, ενισχύει την αυτοπεποίθησή τους και δείχνει οικειότητα με το να προσπαθεί να τους ακούσει και να τους βοηθήσει. Ο εκπαιδευτικός όταν κάνει τη μάθηση ευχάριστη και όταν μεταδίδει αισθήματα συγκίνησης και διέγερσης του ενδιαφέροντος των μαθητών του για το αντικείμενο που διδάσκει- δηλαδή με το να προσπαθεί να τους πείσει ότι αυτό που διδάσκει αξίζει τον κόπο και τον χρόνο- τότε πετυχαίνει ακόμα καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΥΦΟΣ
Ο εκπαιδευτικός πολλές φορές ακολουθεί διάφορους τύπους διδακτικού στύλ προκειμένου να αποσπάσει την προσοχή και συμμετοχή των μαθητών στην μαθησιακή διαδικασία, ανάλογα με τα διαφορετικά χαρακτηριστικά των μαθητών του. Άλλοτε καθοδηγεί τους μαθητές στη γνώση με τις κατάλληλες ερωτήσεις, άλλοτε αλληλεπιδρά με τους μαθητές σε ομαδικό πλαίσιο εργασίας, άλλοτε λειτουργεί ως παράδειγμα προς μίμηση υιοθετώντας καθοδηγητική συμπεριφορά βασιζόμενη στην εμπειρία του, ενώ τέλος μέσα από ένα πνεύμα διαλόγου ο εκπαιδευτικός γίνεται πιο ενεργός και καθοδηγεί τους μαθητές να βρούν μόνοι τους τις λύσεις στα ερωτήματα και προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Ο εκπαιδευτικός εφαρμόζει σε όλα τα παραπάνω την ειλικρίνεια, ηρεμία, συνέπεια και πρωτοτυπία. Η άνεση και η μή τυπικότητα του εκπαιδευτικού με τους μαθητές του- όπως εκδηλώνεται μέσα από τα αισθήματα φιλίας- σε συνδυασμό με την προσοχή και τον σεβασμό που απαιτεί αποτελούν στοιχεία μιας αποτελεσματικής διδασκαλίας. Οι κατάλληλες επεξηγήσεις που παρέχονται, τα ερεθίσματα για σκέψη και προβληματισμό, οι συνεχείς πληροφορίες και η ανατροφοδότηση των μαθητών- μέσα από τις διορθωτικές συμβουλές του εκπαιδευτικού- καθορίζουν την επιτυχή πορεία της διδασκαλίας. Προπύργιο όλων αυτών αποτελεί η ανάπτυξη διαλογικής σχέσης και αλληλεπίδρασης μεταξύ εκπαιδευτικών και εκπαιδευομένων, η οποία διευκολύνει την ανάπτυξη σκέψεων ενώ μέσω του κατάλληλου προγραμματισμού οι δραστηριότητες των μαθητών καθοδηγούνται βάσει ενός κοινού προγράμματος.
ΜΗ ΛΕΚΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ο εκπαιδευτικός πολλές φορές μέσα από την μή λεκτική του συμπεριφορά προσπαθεί να ενθαρρύνει τους μαθητές του προς την επίτευξη ενός καλύτερου μαθησιακού αποτελέσματος. Ο εκπαιδευτικός μέσα από την οπτική επαφή με τους μαθητές δείχνει την αγάπη του, την υπομονετικότητά του και την διάθεση να ακούσει. Πολλές φορές η κατάλληλη έκφραση του προσώπου του φανερώνει αποδοχή και κατανόηση των αναγκών του κάθε μαθητή, ενώ η κινητικότητά του δίπλα στους μαθητές και ο τρόπος στάσης του προιδεάζουν θετικά τους μαθητές για την πιο ενεργή εμπλοκή τους στη μαθησιακή διαδικασία. Ο κατάλληλος χρωματισμός της φωνής του πολλές φορές χρησιμοποιείται για να δώσει έμφαση στα λεγόμενά του ή σαν μέσο κέντρισης του ενδιαφέροντος, ειδικά στην περίπτωση που το ενδιαφέρον έχει υποχωρήσει. Τέλος το χαμόγελο και το χιούμορ ως διαμορφωτικά στοιχεία ενός θετικού κλίματος αποτελούν τα καταληκτικά στοιχεία μια αποτελεσματικής διδασκαλίας. Εν κατακλείδι θα μπορούσαμε να πούμε ότι χαρακτηριστικά όπως η ειλικρίνεια, η εργατικότητα κ.α αποτελούν στοιχεία της προσωπικότητάς του κάθε εκπαιδευτικού, όμως πολλά άλλα χαρακτηριστικά μπορούν να καλλιεργηθούν μέσω της κατάλληλης εκπαίδευσης και άσκησης. Η ανάπτυξη των κατάλληλων δεξιοτήτων θα πρέπει να αποτελέσουν την προτεραιότητα όλων των ανθρώπων που ασχολούνται με την εκπαίδευση και θέλουν να καλυτερεύσουν τον τρόπο διδασκαλίας τους προς επίτευξη των στόχων και σκοπών της εκπαιδευτικής κοινότητας. ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΛΙΑΚΑΣ, φιλόλογος filologika-mathimata-online.blogspot.gr
Monday, June 2, 2014
Tuesday, May 27, 2014
Τράπεζα θεμάτων Α' Λυκείου- Ξένες Γλώσσες
Τρόπος Αξιολόγησης μαθητών Α' τάξης Ημερησίου και Α' και Β' τάξης Εσπερινού Γενικού Λυκείου: Ξένες Γλώσσες
Τα θέματα ορίζονται κατά 50% με κλήρωση από τράπεζα θεμάτων (θέμα 2β & 3) και 50% από τον διδάσκοντα (θέμα 1 & 2α).
Προδιαγραφές - Θέματα εξετάσεων:
Θέμα 1. Κατανόηση γραπτού λόγου
Δίνεται στους μαθητές διδαγμένο κείμενο (α) 180-350 λέξεων για τα Αγγλικά και (β) 150-180 λέξεων για τα Γαλλικά και Γερμανικά, το οποίο συνοδεύεται από μία δοκιμασία με δέκα (10) ερωτήματα που αποσκοπούν στον έλεγχο σφαιρικής κατανόησης ή/και (β) κατανόησης επιμέρους μηνυμάτων/πληροφοριών του κειμένου (σύνολο 30 %).
Θέμα 2α. Λεξικογραμματική
Δίνεται μία (1) δοκιμασία που αποσκοπεί στον έλεγχο λεξιλογικής ικανότητας με 10 επιμέρους ερωτήματα για την Αγγλική και 5 για την Γαλλική και τη Γερμανική. Πρόκειται για ερωτήματα συμπλήρωσης (σύνολο 20 %).
Θέμα 2β. Λεξικογραμματική
Δίνεται μία (1) δοκιμασία που αποσκοπεί στον έλεγχο γραμματικής ικανότητας με 10 επιμέρους ερωτήματα για την Αγγλική και 5 για την Γαλλική και τη Γερμανική. Πρόκειται για ερωτήματα επιλογής (σύνολο 20%).
Θέμα 3. Παραγωγή γραπτού λόγου
Οι μαθητές καλούνται να γράψουν ένα κείμενο, έκτασης 120-150 λέξεων στην Αγγλική και 80-120 λέξεων στη Γαλλική και Γερμανική, σύμφωνα με πληροφορίες, παροτρύνσεις, ή/και οδηγίες που παρέχονται στην ξένη γλώσσα και οι οποίες ορίζουν με σαφήνεια το συγκειμενικό πλαίσιο της παραγωγής του (δηλαδή ποιος γράφει σε ποιον και για ποιον σκοπό) (σύνολο 30%).
Για δέιγματα θεμάτων και το σχολικό βιβλίο σε ψηφιακή μορφή δείτε το παρακάτω σύνδεσμο
Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας
Κατεβάστε τα θέματα από την τράπεζα θεμάτων εδώ
Τα θέματα ορίζονται κατά 50% με κλήρωση από τράπεζα θεμάτων (θέμα 2β & 3) και 50% από τον διδάσκοντα (θέμα 1 & 2α).
Προδιαγραφές - Θέματα εξετάσεων:
Θέμα 1. Κατανόηση γραπτού λόγου
Δίνεται στους μαθητές διδαγμένο κείμενο (α) 180-350 λέξεων για τα Αγγλικά και (β) 150-180 λέξεων για τα Γαλλικά και Γερμανικά, το οποίο συνοδεύεται από μία δοκιμασία με δέκα (10) ερωτήματα που αποσκοπούν στον έλεγχο σφαιρικής κατανόησης ή/και (β) κατανόησης επιμέρους μηνυμάτων/πληροφοριών του κειμένου (σύνολο 30 %).
Θέμα 2α. Λεξικογραμματική
Δίνεται μία (1) δοκιμασία που αποσκοπεί στον έλεγχο λεξιλογικής ικανότητας με 10 επιμέρους ερωτήματα για την Αγγλική και 5 για την Γαλλική και τη Γερμανική. Πρόκειται για ερωτήματα συμπλήρωσης (σύνολο 20 %).
Θέμα 2β. Λεξικογραμματική
Δίνεται μία (1) δοκιμασία που αποσκοπεί στον έλεγχο γραμματικής ικανότητας με 10 επιμέρους ερωτήματα για την Αγγλική και 5 για την Γαλλική και τη Γερμανική. Πρόκειται για ερωτήματα επιλογής (σύνολο 20%).
Θέμα 3. Παραγωγή γραπτού λόγου
Οι μαθητές καλούνται να γράψουν ένα κείμενο, έκτασης 120-150 λέξεων στην Αγγλική και 80-120 λέξεων στη Γαλλική και Γερμανική, σύμφωνα με πληροφορίες, παροτρύνσεις, ή/και οδηγίες που παρέχονται στην ξένη γλώσσα και οι οποίες ορίζουν με σαφήνεια το συγκειμενικό πλαίσιο της παραγωγής του (δηλαδή ποιος γράφει σε ποιον και για ποιον σκοπό) (σύνολο 30%).
Για δέιγματα θεμάτων και το σχολικό βιβλίο σε ψηφιακή μορφή δείτε το παρακάτω σύνδεσμο
Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας
Κατεβάστε τα θέματα από την τράπεζα θεμάτων εδώ
Saturday, May 3, 2014
Ευρωπαϊκό Portfolio Γλωσσών
Ευρωπαϊκό Portfolio Γλωσσών
PortfolioΤον τελευταίο καιρό στο χώρο της γλωσσομάθειας ακούγεται όλο και περισσότερο η έννοια του Ευρωπαϊκού Portfolio Γλωσσών. Πολλοί καθηγητές γλώσσας τρομάζουν στο άκουσμα και μόνο του Portfolio, θεωρώντας ότι αυτό μεταφράζεται σε επιπλέον δουλειά για αυτούς. Υπάρχουν επίσης καθηγητές γλώσσας οι οποίοι δεν έχουν πληροφόρηση πώς να χρησιμοποιήσουν το Portfolio στο μάθημα. Χώρες όπως η Ισπανία έχουν καθιερώσει τη χρήση του στα σχολεία, ενώ στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια γίνεται πειραματική εισαγωγή του Portfolio στους μαθητές γυμνασίων και δημοτικού.
Τι είναι το Ευρωπαϊκό Portfolio Γλωσσών :
Το Portfolio αποτελείται από τρία τμήματα :
α) Το Ντοσιέ
Το Ντοσιέ ενός μαθητή περιλαμβάνει δείγματα της δουλειάς του στην εκμάθηση της ξένης γλώσσας, που αποδεικνύουν πόσο καλά μπορεί να χειρίζεται τη γλώσσα και την πρόοδό του κατά τη διάρκεια των ετών που ασχολείται με αυτήν. Τα στοιχεία που μπορεί να περιλαμβάνει το ντοσιέ είναι κείμενα που έχει δημιουργήσει ο μαθητής, αλλά και φωτογραφίες από τις σχολικές του δραστηριότητες, ηχητικές ηχογραφήσεις του, ακόμα και DVD από συζητήσεις στην ξένη γλώσσα ή από θεατρικές του παραστάσεις.
β) Τη Γλωσσική Βιογραφία
Η Γλωσσική Βιογραφία σκοπεύει να ενθαρρύνει το μαθητή να συμμετέχει ενεργά στην αξιολόγηση της προόδου του και στον προγραμματισμό της μάθησης μιας ξένης γλώσσας. Δίνει στο μαθητή τη δυνατότητα να καταγράψει τι μπορεί να κάνει με την ξένη γλώσσα σε πραγματικές καταστάσεις (π.χ. να μιλήσει για τον εαυτό του στους άλλους, να κατανοήσει κάποιον όταν του δίνει πληροφορίες κλπ). Αναφέρει στρατηγικές μάθησης που ο ίδιος έχει αναπτύξει, καθώς και τις γλωσσικές εμπειρίες στις οποίες έχει εκτεθεί εκτός της αίθουσας διδασκαλίας (π.χ. Τραγούδια ή ταινίες στην ξένη γλώσσα, επαφή με ανθρώπους που τη χρησιμοποιούν, e-mails, internet κλπ)
γ) Το Γλωσσικό Διαβατήριο
Είναι οι πληροφορίες σχετικά με τη δυνατότητα χρήσης μιας γλώσσας σε ένα συγκεκριμένο χρόνο. Σε αυτό το τμήμα περιλαμβάνονται τα πιστοποιητικά γλώσσας και ο μαθητής δίνει πληροφορίες σχετικά με την επάρκεια του στη χρήση της ξένης γλώσσας.
Ο ρόλος του Portfolio είναι διπλός:
Εκπαιδευτικός : Έχει να κάνει με τη φιλοσοφία της διδασκαλίας και εκμάθησης της γλώσσας. Η διδασκαλία στην αίθουσα στοχεύει στο να μπορεί ο μαθητής να χρησιμοποιεί τη γλώσσα σε πραγματικές συνθήκες. Αποκτά νόημα η διδασκαλία και φαίνεται πιο καθαρά η πρόοδος του αφού ο μαθητής θέτει στόχους και αποκτά κίνητρα για να τους πραγματοποιήσει. Ο καθηγητής καθοδηγεί τον μαθητή προς αυτή την κατεύθυνση και δίνει τη δυνατότητα να του δώσει τα απαραίτητα εφόδια για να δημιουργήσει το προσωπικό του ντοσιέ.
Πιστοποίηση : Πραγματεύεται την πιστοποίηση της ξένης γλώσσας. Αυτό σημαίνει ότι ο μελλοντικός εργοδότης δε θα αρκείται σε ένα Β2 (Lower) ή ακόμα Γ2 (Proficiency) για τα αγγλικά. Η ύπαρξη αποδεικτικών στοιχείων όπως το Ντοσιέ και το Διαβατήριο Γλωσσών με την αυτοαξιολόγηση του μαθητή και τέλος τα πιστοποιητικά γλωσσομάθειας θα αποδεικνύουν την ενασχόληση του εργαζόμενου με τη γλώσσα και την έκθεσή του σε αυτή.
Χρόνια τώρα επιμένουμε σε μια διαφορετική προσέγγιση της γλώσσας όπου το “πτυχίο” δεν είναι αυτοσκοπός και η γρήγορη απόκτησή του δεν είναι απαραίτητα απόδειξη της επαρκούς γνώσης της ξένης γλώσσας. Μέσα από τη φιλοσοφία του Portfolio ουσιαστικά επιβεβαιώνεται η μεθοδολογία μας. Όλες οι δραστηριότητες που κατά καιρούς οργανώνουμε και ενθαρρύνουμε τους μαθητές μας να συμμετέχουν συμβαδίζουν με την πρακτική του Portfolio και οφείλονται στο γεγονός ότι προσπαθούμε να προσεγγίσουμε τη γλώσσα βιωματικά. Έτσι οι θεατρικές παραστάσεις στην ξένη γλώσσα, η κατασκευή projects, τα karaoke parties, τα επιμορφωτικά ταξίδια στην Αγγλία, η αλληλογραφία με μαθητές από άλλες χώρες, η δημιουργία ηλεκτρονικού περιοδικού αποσκοπούν στη χρήση της ξένης γλώσσας σε αυθεντικές συνθήκες, κάτι που ζητάει το Portfolio και συμβαδίζει με τις κατευθύνσεις του Συμβουλίου της Ευρώπης για την εκμάθηση των ξένων γλωσσών
PortfolioΤον τελευταίο καιρό στο χώρο της γλωσσομάθειας ακούγεται όλο και περισσότερο η έννοια του Ευρωπαϊκού Portfolio Γλωσσών. Πολλοί καθηγητές γλώσσας τρομάζουν στο άκουσμα και μόνο του Portfolio, θεωρώντας ότι αυτό μεταφράζεται σε επιπλέον δουλειά για αυτούς. Υπάρχουν επίσης καθηγητές γλώσσας οι οποίοι δεν έχουν πληροφόρηση πώς να χρησιμοποιήσουν το Portfolio στο μάθημα. Χώρες όπως η Ισπανία έχουν καθιερώσει τη χρήση του στα σχολεία, ενώ στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια γίνεται πειραματική εισαγωγή του Portfolio στους μαθητές γυμνασίων και δημοτικού.
Τι είναι το Ευρωπαϊκό Portfolio Γλωσσών :
Το Portfolio αποτελείται από τρία τμήματα :
α) Το Ντοσιέ
Το Ντοσιέ ενός μαθητή περιλαμβάνει δείγματα της δουλειάς του στην εκμάθηση της ξένης γλώσσας, που αποδεικνύουν πόσο καλά μπορεί να χειρίζεται τη γλώσσα και την πρόοδό του κατά τη διάρκεια των ετών που ασχολείται με αυτήν. Τα στοιχεία που μπορεί να περιλαμβάνει το ντοσιέ είναι κείμενα που έχει δημιουργήσει ο μαθητής, αλλά και φωτογραφίες από τις σχολικές του δραστηριότητες, ηχητικές ηχογραφήσεις του, ακόμα και DVD από συζητήσεις στην ξένη γλώσσα ή από θεατρικές του παραστάσεις.
β) Τη Γλωσσική Βιογραφία
Η Γλωσσική Βιογραφία σκοπεύει να ενθαρρύνει το μαθητή να συμμετέχει ενεργά στην αξιολόγηση της προόδου του και στον προγραμματισμό της μάθησης μιας ξένης γλώσσας. Δίνει στο μαθητή τη δυνατότητα να καταγράψει τι μπορεί να κάνει με την ξένη γλώσσα σε πραγματικές καταστάσεις (π.χ. να μιλήσει για τον εαυτό του στους άλλους, να κατανοήσει κάποιον όταν του δίνει πληροφορίες κλπ). Αναφέρει στρατηγικές μάθησης που ο ίδιος έχει αναπτύξει, καθώς και τις γλωσσικές εμπειρίες στις οποίες έχει εκτεθεί εκτός της αίθουσας διδασκαλίας (π.χ. Τραγούδια ή ταινίες στην ξένη γλώσσα, επαφή με ανθρώπους που τη χρησιμοποιούν, e-mails, internet κλπ)
γ) Το Γλωσσικό Διαβατήριο
Είναι οι πληροφορίες σχετικά με τη δυνατότητα χρήσης μιας γλώσσας σε ένα συγκεκριμένο χρόνο. Σε αυτό το τμήμα περιλαμβάνονται τα πιστοποιητικά γλώσσας και ο μαθητής δίνει πληροφορίες σχετικά με την επάρκεια του στη χρήση της ξένης γλώσσας.
Ο ρόλος του Portfolio είναι διπλός:
Εκπαιδευτικός : Έχει να κάνει με τη φιλοσοφία της διδασκαλίας και εκμάθησης της γλώσσας. Η διδασκαλία στην αίθουσα στοχεύει στο να μπορεί ο μαθητής να χρησιμοποιεί τη γλώσσα σε πραγματικές συνθήκες. Αποκτά νόημα η διδασκαλία και φαίνεται πιο καθαρά η πρόοδος του αφού ο μαθητής θέτει στόχους και αποκτά κίνητρα για να τους πραγματοποιήσει. Ο καθηγητής καθοδηγεί τον μαθητή προς αυτή την κατεύθυνση και δίνει τη δυνατότητα να του δώσει τα απαραίτητα εφόδια για να δημιουργήσει το προσωπικό του ντοσιέ.
Πιστοποίηση : Πραγματεύεται την πιστοποίηση της ξένης γλώσσας. Αυτό σημαίνει ότι ο μελλοντικός εργοδότης δε θα αρκείται σε ένα Β2 (Lower) ή ακόμα Γ2 (Proficiency) για τα αγγλικά. Η ύπαρξη αποδεικτικών στοιχείων όπως το Ντοσιέ και το Διαβατήριο Γλωσσών με την αυτοαξιολόγηση του μαθητή και τέλος τα πιστοποιητικά γλωσσομάθειας θα αποδεικνύουν την ενασχόληση του εργαζόμενου με τη γλώσσα και την έκθεσή του σε αυτή.
Χρόνια τώρα επιμένουμε σε μια διαφορετική προσέγγιση της γλώσσας όπου το “πτυχίο” δεν είναι αυτοσκοπός και η γρήγορη απόκτησή του δεν είναι απαραίτητα απόδειξη της επαρκούς γνώσης της ξένης γλώσσας. Μέσα από τη φιλοσοφία του Portfolio ουσιαστικά επιβεβαιώνεται η μεθοδολογία μας. Όλες οι δραστηριότητες που κατά καιρούς οργανώνουμε και ενθαρρύνουμε τους μαθητές μας να συμμετέχουν συμβαδίζουν με την πρακτική του Portfolio και οφείλονται στο γεγονός ότι προσπαθούμε να προσεγγίσουμε τη γλώσσα βιωματικά. Έτσι οι θεατρικές παραστάσεις στην ξένη γλώσσα, η κατασκευή projects, τα karaoke parties, τα επιμορφωτικά ταξίδια στην Αγγλία, η αλληλογραφία με μαθητές από άλλες χώρες, η δημιουργία ηλεκτρονικού περιοδικού αποσκοπούν στη χρήση της ξένης γλώσσας σε αυθεντικές συνθήκες, κάτι που ζητάει το Portfolio και συμβαδίζει με τις κατευθύνσεις του Συμβουλίου της Ευρώπης για την εκμάθηση των ξένων γλωσσών
Friday, May 2, 2014
ΜΗΝΥΜΑ ΠΡΟΣ ΥΠΟΨΗΦΙΟΥΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΟΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ
Αγαπητέ υποψήφιε,
Αγαπητή υποψήφια,
Σε λίγες μέρες, θα συμμετάσχεις στις εξετάσεις που διοργανώνει το Κέντρο Εξετάσεων και Πιστοποιήσεων της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης.
Πριν τις εξετάσεις, παρακαλούμε να λάβεις υπόψη σου τα παρακάτω:
Έλεγξε το έγγραφο που έχεις λάβει από την Ελληνοαμερικανική Ένωση. Στο πάνω μέρος βρίσκεται το ατομικό σου πρόγραμμα γραπτών και προφορικών εξετάσεων. το κάτω μέρος είναι η απόδειξη πληρωμής των εξετάστρων. Είναι η εξέταση που αναγράφεται, αυτή στην οποία επιθυμείς να συμμετάσχεις; Αν όχι, πρέπει να ενημερωθεί αμέσως το Κέντρο Εξετάσεων και Πιστοποιήσεων της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης (Αθήνα: 210 3680000, Θεσσαλονίκη: 2310557600).
Στο ίδιο έγγραφο, έλεγξε την ορθογραφία του ονοματεπώνυμου και του πατρώνυμού σου. Είναι η σωστή; Μπορείς να ζητήσεις να γίνουν διορθώσεις όταν συμμετάσχεις στις προφορικές εξετάσεις.
Την ημέρα των γραπτών εξετάσεων, πρέπει να είσαι στο εξεταστικό κέντρο τουλάχιστον 30 λεπτά πριν. Πρέπει να έχεις μαζί σου ταυτότητα ή άλλο έγκυρο αποδεικτικό ταυτοπροσωπίας.
Για χρήσιμες πληροφορίες και συμβουλές, μπορείς να επισκεφτείς τις σχετικές ιστοσελίδες μας ή και να επικοινωνήσεις με το προσωπικό του Κέντρου Εξετάσεων και Πιστοποιήσεων της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης (Αθήνα: 210 3680000, Θεσσαλονίκη: 2310557600).
Η συμμετοχή σου στις εξετάσεις αποτελεί σημαντικό κατόρθωμα από μόνη της, καθώς εξετάζεσαι σε ό,τι έχεις μάθει ως τώρα. Παράλληλα, οι εξετάσεις είναι μια μοναδική μαθησιακή εμπειρία η οποία ελπίζουμε ότι θα σου φανεί χρήσιμη αργότερα στη ζωή σου. Έτσι, όποιο κι αν είναι το αποτέλεσμα, οι κόποι σου δεν θα έχουν πάει χαμένοι.
Σου ευχόμαστε τα καλύτερα και περιμένουμε να σε δούμε στις εξετάσεις!
Αγαπητή υποψήφια,
Σε λίγες μέρες, θα συμμετάσχεις στις εξετάσεις που διοργανώνει το Κέντρο Εξετάσεων και Πιστοποιήσεων της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης.
Πριν τις εξετάσεις, παρακαλούμε να λάβεις υπόψη σου τα παρακάτω:
Έλεγξε το έγγραφο που έχεις λάβει από την Ελληνοαμερικανική Ένωση. Στο πάνω μέρος βρίσκεται το ατομικό σου πρόγραμμα γραπτών και προφορικών εξετάσεων. το κάτω μέρος είναι η απόδειξη πληρωμής των εξετάστρων. Είναι η εξέταση που αναγράφεται, αυτή στην οποία επιθυμείς να συμμετάσχεις; Αν όχι, πρέπει να ενημερωθεί αμέσως το Κέντρο Εξετάσεων και Πιστοποιήσεων της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης (Αθήνα: 210 3680000, Θεσσαλονίκη: 2310557600).
Στο ίδιο έγγραφο, έλεγξε την ορθογραφία του ονοματεπώνυμου και του πατρώνυμού σου. Είναι η σωστή; Μπορείς να ζητήσεις να γίνουν διορθώσεις όταν συμμετάσχεις στις προφορικές εξετάσεις.
Την ημέρα των γραπτών εξετάσεων, πρέπει να είσαι στο εξεταστικό κέντρο τουλάχιστον 30 λεπτά πριν. Πρέπει να έχεις μαζί σου ταυτότητα ή άλλο έγκυρο αποδεικτικό ταυτοπροσωπίας.
Για χρήσιμες πληροφορίες και συμβουλές, μπορείς να επισκεφτείς τις σχετικές ιστοσελίδες μας ή και να επικοινωνήσεις με το προσωπικό του Κέντρου Εξετάσεων και Πιστοποιήσεων της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης (Αθήνα: 210 3680000, Θεσσαλονίκη: 2310557600).
Η συμμετοχή σου στις εξετάσεις αποτελεί σημαντικό κατόρθωμα από μόνη της, καθώς εξετάζεσαι σε ό,τι έχεις μάθει ως τώρα. Παράλληλα, οι εξετάσεις είναι μια μοναδική μαθησιακή εμπειρία η οποία ελπίζουμε ότι θα σου φανεί χρήσιμη αργότερα στη ζωή σου. Έτσι, όποιο κι αν είναι το αποτέλεσμα, οι κόποι σου δεν θα έχουν πάει χαμένοι.
Σου ευχόμαστε τα καλύτερα και περιμένουμε να σε δούμε στις εξετάσεις!
Tuesday, April 29, 2014
Απογοητεύεται εύκολα... Βοηθήστε το!
29 Απριλίου 2014
Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος και συγγραφέας κ. Αλεξάνδρα Καππάτου συμβουλεύει:
Κάθε φορά που συμβαίνει κάποια αναποδιά στη ζωή του παιδιού σας απογοητεύεται πολύ και δείχνει ότι δε μπορεί να διαχειριστεί την κατάσταση με ψυχραιμία. Αναρωτιέστε πώς μπορείτε να το βοηθήσετε να μάθει να αντιμετωπίζει τις αλλαγές και τις ατυχίες που μπορεί να του συμβούν; Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος και συγγραφέας αρκετών βιβλίων μεταξύ των οποίων τα "Οι γονείς κάνουν τη διαφορά", "Μεγαλώστε ευτυχισμένα παιδιά", "Οι γονείς χωρίζουν" και "Παιδιά στην εφηβεία, γονείς σε κρίση", κυρία Αλεξάνδρα Καππάτου συμβουλεύει.
Αν το παιδί έχει ήδη βιώσει κάποια απογοήτευση είναι σημαντικό να έχει την άνεση να σας εμπιστευτεί και να σας εκμυστηρευτεί αυτό που του συμβαίνει. Ωστόσο δεν είναι βέβαιο ότι θα σας μιλήσει, άλλα παιδιά το κρατούν μέσα τους ή θέλουν να μιλήσουν στους φίλους τους.
Αν όμως παρατηρείτε ότι το παιδί σας δείχνει στεναχωρημένο ή πιεσμένο ή μελαγχολικό ή εκνευρίζεται εύκολα, προκαλέστε συζήτηση και αν αποφασίσει να σας μιλήσει προσπαθήστε να "δείτε" το πρόβλημα με τα δικά του μάτια. Να θυμάστε ότι οι απογοητεύσεις συχνά ορθώνονται σαν τεράστιο βουνό μπροστά στο παιδί.
Ακούστε το με μεγάλη προσοχή. Αφήστε το να μιλήσει όσο θέλει, χωρίς διακοπές. Είναι σημαντικό να αισθανθεί ότι στέκεστε δίπλα του.
Βοηθήστε το να βάλει σε σειρά τα γεγονότα και να τα δει ψύχραιμα, να σκεφτεί εάν έχει εκείνο κάποια ευθύνη και τι θα μπορούσε να έχει κάνει ή έστω τώρα να κάνει.
Να του τονίζετε ότι μερικές καταστάσεις ή κακές συμπεριφορές από τους άλλους δεν εξαρτώνται απολύτως από τον ίδιο, όμως είναι σημαντικό να μάθει να τα χειρίζεται.
Επισημαίνετε γενικά στο παιδί ότι η αναποδιά και η απογοήτευση αποτελούν μέρος της ζωής. Σημασία έχει να μπορούμε να αντιδράσουμε και να βγούμε πιο δυνατοί.
Πολλοί άνθρωποι –ακόμα και μεγάλοι- τα χάνουν με τις δύσκολες στιγμές. Πόσο μάλλον οι έφηβοι. Κατά συνέπεια, μην έχετε την απαίτηση από το παιδί σας να δείχνει υπερβολική ψυχραιμία στις απογοητεύσεις.
Επιτρέψτε του να εκδηλώσει την απογοήτευσή του και μην το αποπαίρνετε με σχόλια του τύπου "πάλι αυτό σκέφτεσαι; Αμάν πια!". Αν αισθανθεί ότι η θλίψη είναι "απαγορευμένο συναίσθημα", δε θα την εκφράζει, θα την καταπνίγει και θα πάψει να σας εμπιστεύεται.
Επιδιώξτε να μη διαταραχθεί η καθημερινότητά του εξαιτίας της ψυχικής του αναστάτωσης. Η ρουτίνα λειτουργεί πολλές φορές σαν φάρμακο, γιατί μας δίνει την εντύπωση ότι ελέγχουμε την κατάσταση.
Εξηγήστε του ότι στη ζωή οι στεναχώριες είναι περαστικές και ότι στην ηλικία του κι εσείς τραγικοποιούσατε τις απογοητεύσεις και τις δυσκολίες σας. Πάντα υπάρχει μέλλον, όσο δύσκολο κι αν είναι για το παιδί σας να πιστέψει ότι αυτό που το στεναχωρεί τώρα θα περάσει και θα έρθουν καλύτερες ημέρες.
http://www.news.gr/gynaika/paidi-oikogeneia/article/144752/apogohtefetai-efkola.html
Subscribe to:
Posts (Atom)

-
Έρευνες έχουν δείξει ότι η διάθεση για ανάγνωση μειώνεται σταδιακά καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν και αυτό συνήθως οφείλετε σε έλλειψη ε...
-
By Michael McWatters on April 30, 2016 in TED-Ed Lessons At the start of Autism Acceptance Month, author Steve Silberman spoke to the...