Sunday, June 24, 2012
Κριτήρια για να επιλέξει ένας έφηβος επάγγελμα!
Η ψυχολόγος Αλεξάνδρα Καππάτου συμβουλεύει τους έφηβους με ποια κριτήρια πρέπει να διαλέξουν ένα επάγγελμα μετά το σχολείο, αλλά και τους γονείς πως πρέπει να αντιμετωπίσουν το παιδί σε περίπτωση που δεν τους αρέσει το επάγγελμα που επέλεξε.
Οι Πανελλαδικές εξετάσεις τέλειωσαν, σε λίγες μέρες οι έφηβοι θα κληθούν να συμπληρώσουν τις μηχανογραφικές αιτήσεις και κατά ένα τρόπο να αποφασίσουν «τι θα κάνουν στη ζωή τους».
Αυτή η κρίσιμη απόφαση είναι αρκετά δύσκολη τόσο για τα ίδια, όσο και για τους γονείς τους ιδιαίτερα σήμερα που η ύφεση και η ανεργία μαστίζουν τους νέους και επηρεάζουν όλα τα επαγγέλματα. Τα τελευταία 2 χρόνια οι έφηβοι έχουν βιώσει μια τεράστια αλλαγή στο βιοτικό επίπεδο της οικογένειάς τους. Έχουν έλθει τα πάνω κάτω στη ζωή τη δική τους, των φίλων τους, των συγγενών τους κλπ. Έχουν ακούσει πολλές συζητήσεις για την ύφεση , την πιθανότητα εξόδου της χώρας από την ευρωζώνη, αρκετοί νέοι μάλιστα ψήφισαν για πρώτη φορά. Παρατηρούν αυτά που συμβαίνουν στη χώρα μας, αγχωμένοι και σοβαρά προβληματισμένοι. Έχουν διαβάσει και γνωρίζουν ότι ενδεχομένως κάθε επιλογή επαγγέλματος θα τους οδηγήσει στην ανεργία. Με απογοήτευση ακούνε ότι νέοι πτυχιούχοι των αποκαλούμενων περιζήτητων σχολών πχ. πολυτεχνικών, ιατρικής, νομικής κλπ. δυσκολεύονται να βρουν εργασία ενώ πολλοί σκέπτονται σαν μονόδρομο την αναζήτηση εργασίας σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Οι έφηβοι βρίσκονται όμως σε ένα σταυροδρόμι που πρέπει να αποφασίσουν τι θα δηλώσουν. Κάποιοι έχουν συγκεκριμένο στόχο και το πέτυχαν, άλλοι αναγκάζονται να διαφοροποιήσουν την επιθυμία τους είτε επειδή το επάγγελμα που θέλουν θα τους οδηγήσει με βεβαιότητα στην ανεργία, ελπίζουν λοιπόν ότι αλλάζοντας την επιλογή τους θα έχουν καλύτερη τύχη, άλλοι δεν κατάφεραν να
συγκεντρώσουν τα μόρια που χρειάζονται για τη σχολή που ήθελαν κλπ. Αναμφίβολα η κατάσταση είναι ζοφερή, τα όνειρα των παιδιών συγκρούονται με μια πραγματικότητα που δεν την είχαν ποτέ φανταστεί.
Δίπλα τους στέκονται μουδιασμένοι και στενοχωρημένοι οι γονείς που ενώ έκαναν τόσες θυσίες για να εξασφαλίσουν τη δυνατότητα στα παιδιά τους να περάσουν στο πανεπιστήμιο, σήμερα ωστόσο δεν γνωρίζουν με βεβαιότητα αν μπορούν να τους στηρίξουν μέχρι να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους κυρίως αν έχουν περάσει σε πόλη μακριά από το τόπο διαμονής τους...
Ωστόσο έφθασε η ώρα που τα παιδιά πρέπει να δηλώσουν τις επιλογές τους.
Είναι αναμφίβολα μια απόφαση που θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό το μέλλον τους. Γενικά οι έφηβοι γνωρίζουν κάπως καλά μόνον τα επαγγέλματα των γονιών τους και των γονιών των φίλων τους ή των συγγενών τους. Για τα άλλα επαγγέλματα συνήθως δεν έχουν σφαιρική εικόνα ή «γνώση από μέσα», παρότι νομίζουν ότι τα γνωρίζουν αρκετά.
Έρευνες δείχνουν ότι το παιδί μπορεί να στραφεί πιο εύκολα σε επαγγέλματα που είναι συγγενή με τις δραστηριότητες που το ενδιαφέρουν στον ελεύθερο χρόνο του. Αυτά που το παιδί επιλέγει με δική του πρωτοβουλία ως δραστηριότητα δείχνουν συχνά τη φυσική τάση ενός παιδιού προς ένα επαγγελματικό χώρο
Τα ρεαλιστικά κριτήρια για την επιλογή επαγγέλματος είναι πάντως τα εξής τέσσερα:
1. Η έφεση ή η ικανότητα ή το ταλέντο ή η επιδεξιότητά του παιδιού
2. Τα ενδιαφέροντά του - δύσκολο κάποιος είναι καλός σε ένα επάγγελμα που δεν του κεντρίζει το ενδιαφέρον.
3. Τα πρακτικά ζητήματα -χρόνος, χρήμα κ.λπ.
4. Η προσωπικότητα του παιδιού.
Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς...
- Είναι απαραίτητο να προτρέπουν τον έφηβο να ενημερώνεται από το σχολείο ή από ένα επαγγελματία επαγγελματικού προσανατολισμού για τις διαφορετικές επιλογές επαγγελμάτων που υπάρχουν.
- Σε περίπτωση που έχει ερωτηματικά για κάποια επαγγέλματα ή ταλανίζεται μεταξύ δυο ή περισσοτέρων μια καλή ιδέα είναι οι γονείς να επιδιώξουν να το φέρουν σε επαφή με κάποιους φίλους ή γνωστούς τους που ασκούν τα συγκεκριμένα επαγγέλματα προκειμένου να τα γνωρίσει σε βάθος και να θέσει τυχόν ερωτήματα που έχει.
- Να υπάρχει διάλογος στην οικογένεια για αυτό το θέμα, να έχουν ρεαλιστικές προσδοκίες από αυτά. Επίσης να είναι διαθέσιμοι να το ακούν πραγματικά προκειμένου να το καταλάβουν.
- Να υποστηρίξουν τον νέο ή τη νέα στην απόφασή τους.
- Να έχουν υπόψη ότι ακόμα κι αν η ειδικότητα που επιλέγει το παιδί τους δεν έχει ιδιαίτερη ζήτηση, ίσως η ικανοποίηση που θα αντλεί αύριο από την άσκηση του επαγγέλματός του να αποδειχθεί σημαντικότερη από τις πιθανόν καλύτερες οικονομικές απολαβές άλλων ειδικοτήτων (όλα αυτά βέβαια υπόκεινται σε σοβαρές διαφοροποιήσεις).
- Είναι σημαντικό να μην υποβαθμίζουν την αξία της μόρφωσης λόγω της τρέχουσας κατάστασης της χώρας. Ακόμη και αν το παιδί τους δείχνει απογοητευμένο από την κατάσταση και το μέλλον ας το εμψυχώνουν τονίζοντας την αξία της μόρφωσης , και την αναγκαιότητα των στόχων. Η απογοήτευση και η μεμψιμοιρία δεν βοηθούν.
- Σε περίπτωση που δεν τα πήγε καλά ας συζητήσουν για το βαθμό της προσπάθειάς του και ας του περάσουν το μήνυμα της δεύτερης ευκαιρίας.
Source : T!Life
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
-
By Michael McWatters on April 30, 2016 in TED-Ed Lessons At the start of Autism Acceptance Month, author Steve Silberman spoke to the...
-
ο αν ένα παιδί χρειάζεται θερινά μαθήματα ή όχι είναι μια συζήτηση η οποία πιστεύω ότι είναι τόσο παλιά όσο και η μάθηση η ίδια. Οι απόψει...
No comments:
Post a Comment