Tuesday, October 28, 2014

Προβλήματα Συμπεριφοράς & Σχολική Βία: φαινόμενα που παίρνουν ανησυχητικές διαστάσεις;



Προβλήματα Συμπεριφοράς & Σχολική Βία. Τα αυξανόμενα προβλήματα συμπεριφοράς, η επιθετικότητα και η βία αποτελούν μια ανησυχητική πραγματικότητα στο σύγχρονο σχολικό περιβάλλον. Οι ψυχολόγοι καταγράφουν σε έρευνες και από την κλινική τους εμπειρία ότι τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια καταγεγραμμένη άνοδος των προβλημάτων συμπεριφοράς στους μαθητές. Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο υπάρχει μια αύξηση των ποσοστών του εκφοβισμού και της θυματοποίησης που καταγράφονται στα ελληνικά σχολεία. Οι τελευταίες μελέτες δείχνουν ότι το πρόβλημα του εκφοβισμού και της θυματοποίησης είναι υπαρκτό με το ποσοστό των παιδιών που έχουν πέσει θύματα εκφοβισμού σχεδόν στο 10% του μαθητικού πληθυσμού (Ματσόπουλος, 2009).

Σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε κανονική τάξη (Πολυχρονοπούλου, 1995) για να καταγραφεί το είδος και η συχνότητα των προβλημάτων συμπεριφοράς που αντιμετωπίζει ο Έλληνας δάσκαλος, βρέθηκε ότι το 9% των μαθητών παρουσίαζε:

Α) Συμπτώματα Εξωστρεφούς Συμπεριφοράς που διαταράσσουν το σχολικό πρόγραμμα
Β) Συμπτώματα Αναστολής, Ανασφάλειας και Απόσυρσης όχι σε έντονο βαθμό
Γ) Μαθησιακές Δυσκολίες σε Ανάγνωση, Γραφή, Ορθογραφία και Αριθμητική
Δ) Συμπτώματα Σοβαρών Συναισθηματικών Διαταραχών

Ατομικοί και περιβαλλοντικοί παράγοντες που συμβάλλουν στην εκδήλωση προβλημάτων συμπεριφοράς και σχολικής βίας είναι (Ε.Ψ.Υ.Π.Ε.):

Τα ατομικά χαρακτηριστικά των παιδιών
Τα χαρακτηριστικά του οικογενειακού περιβάλλοντος
Οι διάφορες πλευρές του σχολικού περιβάλλοντος
Το ψυχολογικό κλίμα του σχολείου
Οι στάσεις των παιδιών, των γονέων και των εκπαιδευτικών απέναντι στη βία
Ο τρόπος προβολής της βίας από τα μέσα ενημέρωσης
Κοινωνικά προβλήματα που ενισχύουν αντικοινωνικές συμπεριφορές
Κατά τον Olweus, ο οποίος άρχισε να μελετά τη σχολική βία από τις αρχές της δεκαετίας του ’70, ασκείται σε κάποιο μαθητή σχολική βία όταν δέχεται συχνά και συστηματικά αρνητικές συμπεριφορές από έναν ή περισσότερους συμμαθητές του.

Αρνητικές συμπεριφορές μπορεί να είναι (Κανδαράκης 2004):

Χτυπήματα και πρόκληση τραυματισμών
Κοροϊδίες, Χειρονομίες, Ειρωνείες και Προσβολές
Καταστροφή προσωπικών αντικειμένων
Σκόπιμος αποκλεισμός και απομόνωση από παρέες, ομαδικά παιχνίδια και κοινωνικές δραστηριότητες
Φραστικές επιθέσεις και απειλές
Σεξουαλική παρενόχληση ή κακοποίηση
Σε έρευνα που έγινε στην Αγγλία (Whitney & Smith, 1991) βρέθηκε ότι το 27% των μαθητών του δημοτικού και 10% των μαθητών της μέσης εκπαίδευσης υπήρξαν θύματα για περισσότερες από μία ή δύο φορές σε διάστημα περίπου τριών μηνών.

Στην Ελλάδα, 10-15% των μαθητών πέφτει θύμα διαφόρων μορφών βίας, ενώ το 5% είναι μαθητές που ασκούν βία. Τα αγόρια εμπλέκονται στο θέμα σχολικής βίας και γίνονται θύτες ή θύματα συχνότερα από τα κορίτσια. Τα περιστατικά ενδοσχολικής βίας εκδηλώνονται περισσότερο στο δημοτικό και γυμνάσιο, ενώ μειώνονται στο λύκειο.

Για τη μείωση των προβλημάτων συμπεριφοράς και βίας στα σχολεία θα πρέπει (Ματσόπουλος, 2009):

Να υπάρξουν καλά εκπαιδευμένοι παιδαγωγοί.
Να υπάρξει αποτελεσματική εκπαιδευτική ηγεσία.
Να παρέχεται υψηλής ποιότητας διδασκαλία.
Να εμπλέκονται οργανωμένα και συστηματικά οι γονείς.
Να υπάρξει μια γενικότερη φιλοσοφία για την αλλαγή του σχολείου και του κλίματος που κυριαρχεί σε αυτό με στοχευμένες παρεμβάσεις στα αίτια του προβλήματος και όχι στα συμπτώματα που συνήθως είναι η επιφάνεια των προβληματικών συμπεριφορών.
Να μην αγνοούνται οι ψυχολογικές ανάγκες των παιδιών, των εκπαιδευτικών και των γονέων.
Σχολικοί ψυχολόγοι και ειδικοί επιστήμονες να υπάρξουν στα δημόσια σχολεία, οι οποίοι θα μπορούν να βοηθούν τα μέγιστα στο να κατανοηθούν οι ψυχολογικές διαδικασίες της αποτελεσματικής εκπαίδευσης για όλους τους μαθητές με καλύτερα αποτελέσματα για τους ίδιους, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς.
Στόχος των εκπαιδευτικών συστημάτων να είναι η πρόληψη, δηλαδή τα εκπαιδευτικά συστήματα να δρουν πριν εμφανιστούν τα διάφορα προβλήματα συμπεριφοράς, μάθησης, και προτού ακόμα εξελιχθούν σε σοβαρότερα προβλήματα βίας και επιθετικότητας. Για παράδειγμα, ένα παιδί με Μαθησιακές Δυσκολίες αν δεν υποστηριχθεί αποτελεσματικά είναι ένας «καλός υποψήφιος» προβληματικών συμπεριφορών. Η έγκαιρη και ουσιαστική στήριξη αυτού του μαθητή αποτελεί πρόληψη των προβληματικών συμπεριφορών.
Να δίνονται ξεκάθαροι κανόνες για την αποδεκτή συμπεριφορά και συνέπειες για την προβληματική συμπεριφορά βασισμένες σε μια ολοκληρωμένη φιλοσοφία για την τροποποίηση της συμπεριφοράς των μαθητών.
Να υπάρξει θετικό κλίμα στο σχολείο με συνεργατική ατμόσφαιρα, ισότητα και δικαιοσύνη, τάξη και πειθαρχία, γονεϊκή συμπλοκή, αφοσίωση των διδασκόντων στην εξέλιξη των μαθητών, φροντίδα και ευαισθησία, καλές διαπροσωπικές σχέσεις μεταξύ μαθητών και διδασκόντων.
Πηγές
Ε.Ψ.Υ.Π.Ε. (2008). Ενδοσχολική βία και εκφοβισμός. Αιτίες, επιπτώσεις, αντιμετώπιση. Ανακτήθηκε από http://www.epsype.gr/images/gia_ekpaideutikous.pdf
Κανδαράκης, Α (2004). Συνυπάρχουν οι Μαθησιακές Δυσκολίες με τα προβλήματα συμπεριφοράς; Θεωρητική διερεύνηση – Πρακτική Αντιμετώπιση. Αθήνα: Σαββάλας.
Ματσόπουλος, Α. (2009). Επιθετικότητα και βία στα σχολεία: στρατηγικές αντιμετώπισης. Ανακτήθηκε από http://old.law.uoa.gr/crime-research/via-schools.pdf
Πολυχρονοπούλου, Σ. (1995). Παιδιά και Έφηβοι με ειδικές ανάγκες και δυνατότητες. Αθήνα.

Tuesday, October 21, 2014

Τι μπορούμε να κάνουμε με τα παιδιά μας ,για τo θυμούνται παντοτινά!










Η παιδική ηλικία θα πρέπει να είναι γεμάτη από εκατομμύρια γλυκές αναμνήσεις, περιβαλλόμενη από οικογένεια, φίλους και ανθρώπους που κατανοούν τι είναι η αγάπη. Αυτό το άρθρο γράφτηκε για να βοηθήσει να δημιουργηθούν γλυκές αναμνήσεις, που τα παιδιά μας θα θυμούνται ΠΑΝΤΑ!

1. Διαβάστε τους!

«Οι σελίδες ενός βιβλίου, είναι ένα υπέροχο μέρος για να βρίσκεσαι»

Είναι υπέροχο να διαβάζεις ΜΕ ένα παιδί, αλλά είναι μαγικό να διαβάζεις ΣΕ ένα παιδί! Τα βιβλία δημιουργούν έναν κόσμο που οποιοσδήποτε τα διαβάζει γίνεται κομμάτι του. Χωρίς να έχει σημασία η ηλικία του παιδιού, διάβασέ του, διάβασέ της, διάβασε μαζί τους! Ας δώσουμε την ευκαιρία στα παιδιά μας να μεγαλώσουν λέγοντας: «Οι γονείς μου, με διάβαζαν πάντα»!

2. Ακούστε τα!

«Ακούστε προσεκτικά οτιδήποτε θέλουν να σας πουν τα παιδιά σας. Αν δεν ακούσετε τα ασήμαντα πράγματα τώρα που είναι μικρά, δε θα σας πουν τα σημαντικά πράγματα όταν είναι μεγάλα, γιατί για τα παιδιά, όλα όσα είχαν να σας πουν ήταν σημαντικά»

Στον πολυάσχολο και τρελό μας κόσμο, είναι πολύ εύκολο να πεις «περίμενε ένα λεπτό». Στην πραγματικότητα δεν είναι ποτέ μόνο ένα λεπτό. Μερικές φορές το λεπτό της αναμονής κρατάει τόσο πολύ που δεν τελειώνει ποτέ. Μερικές φορές όταν είμαστε επιτέλους έτοιμοι να ακούσουμε τα παιδιά μας, εκείνα δε θυμούνται τι ήθελαν να μας πουν. Τα παιδιά τις περισσότερες φορές δε θέλουν να μοιραστούν μια σκέψη τους μαζί μας, αλλά μια στιγμή μαζί μας. Για τα παιδιά αυτό που έχουν να πουν δεν είναι τόσο σημαντικό όσο είναι σημαντικό το να τα κάνετε προτεραιότητα.

Το κλειδί για να ακούσετε είναι ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΑΤΕ! Αντί να πούμε στα παιδιά μας «περίμενε ένα λεπτό» μπορούμε να πούμε σε οτιδήποτε κάνουμε εμείς «περίμενε ένα λεπτό». Η τηλεόραση δε θα πληγωθεί, ο υπολογιστής δε θα ξεχάσει και δεν θα του λείψεις του facebook ούτε εσύ ούτε εγώ… όμως τα παιδιά μας ΚΑΙ θα πληγωθούν ΚΑΙ θα ξεχάσουν ΚΑΙ θα τους λείψουμε! Ας κάνουμε αυτό το δώρο στα παιδιά μας! Ας τα αφήσουμε να μεγαλώσουν μιλώντας μας: «Οι γονείς μου πάντα άκουγαν ό,τι ήθελα να τους πω»!

3. Αγκαλιάστε τα!

«Οι αγκαλιές εφευρέθηκαν για να γνωρίζουν οι άνθρωποι ότι τους αγαπάς χωρίς να χρειάζεται να το πεις»

Το θέμα είναι πως δεν έχει σημασία το πόσο μικροί ή μεγάλοι είμαστε. Μερικές φορές όλοι χρειαζόμαστε μία αγκαλιά! Κάθε παιδί είναι διαφορετικό, για μερικά από αυτά μια μεγάλη αγκαλιά είναι καλοδεχούμενη για κάποια άλλα μια μικρή αγκαλιά είναι αρκετή! Το σημαντικό είναι να μην χάνουμε τις στιγμές που η στοργή είναι απαραίτητη. Οι αγκαλιές είναι ένα σύμβολο όχι μόνο αγάπης αλλά ασφάλειας χαράς και προστασίας. Ας δώσουμε στα παιδιά μας το δώρο να μεγαλώσουν λέγοντας: «Οι γονείς μου πάντα ήξεραν πότε χρειαζόμουν μία αγκαλιά»!

4. Να έχετε οικογενειακές παραδόσεις!

«Μερικές φορές τα πιο συνηθισμένα πράγματα, μπορεί να γίνουν εντελώς ξεχωριστά, κάνοντάς τα με τους κατάλληλους ανθρώπους»

Μια από τις δικές μας αγαπημένες οικογενειακές παραδόσεις είναι η «νύχτα κινηματογράφου». Τις περισσότερες φορές είναι την Παρασκευή. Φτιάχνουμε ποπκόρν, δεν τρώμε τίποτα υγιεινό και κοιτάζουμε την ταινία όλοι μαζί σαν οικογένεια! Είναι περισσότερο από μία ταινία στην πραγματικότητα! Είναι η στιγμή που χτίζεται μια παράδοση, είναι η στιγμή που γελάμε, που μοιραζόμαστε το ίδιο κρεβάτι την ίδια κουβέρτα! Γινόμαστε η οικογένεια που για δύο ώρες δε μοιραζόμαστε μόνο τον ίδιο χώρο αλλά δημιουργούμε και τις ίδιες αναμνήσεις! Ας δώσουμε στα παιδιά μας το δώρο να μεγαλώσουν λέγοντας: «Στην οικογένεια μου κάναμε αυτό και εκείνο και το άλλο»…

5. Να τρώτε μαζί

«Το να κάθομαι δίπλα σου κάνοντας απολύτως τίποτα, είναι απολύτως τα πάντα για εμένα»

Ας κατανοήσετε το πόσο μεγάλη ευλογία το παιδί να τρώει με την οικογένειά του! Ο χρόνος τρέχει. Το να μαγειρεύεις είναι πολυτέλεια σε πολλούς από εμάς εξαιτίας της έλλειψης χρόνου. Το να καθόμαστε γύρω από το ίδιο τραπέζι μερικές φορές είναι μια τεράστια πρόκληση λόγω του ότι είμαστε πολυάσχολοι με διαφορετικά πράγματα. Δεν έχει σημασία αν τα παιδιά μας τρώνε σάντουιτς ή δημητριακά με γάλα ή κάποια νόστιμη σπιτική συνταγή. Το καλύτερο δώρο που μπορεί να έχει ένα παιδί είναι η ανάμνηση του ότι τρώμε όλοι μαζί.

Για άλλους μπορεί να είναι το πρωινό, για άλλους το μεσημεριανό ή το βραδινό. Είναι η τέλεια στιγμή για να μιλήσουμε να σχεδιάσουμε να ξεκουραστούμε να φάμε και να καθαρίσουμε όλοι μαζί! Ας δώσουμε στα παιδιά μας το δώρο να μεγαλώσουν λέγοντας: «Στην οικογένειά μας τρώγαμε όλοι μαζί»!

6. Να είναι το αγαπημένο σας!

«Είσαι ευγενικό, είσαι έξυπνο, είσαι σημαντικό»

Δεν πρέπει να ξεχωρίζουμε τον αγαπημένο μας γιο ή την αγαπημένη μας κόρη μεταξύ των παιδιών μας αλλά είναι πολύ σημαντικό για κάθε παιδί να νιώθει ιδιαίτερο με κάθε ξεχωριστό τρόπο! Ας δώσουμε στα παιδιά μας το δώρο να μεγαλώσουν λέγοντας: «Στην οικογένειά μας ήμασταν τα αγαπημένα των γονιών μας»!

7. Γιορτάστε!

«Το ότι δε μοιάζεις με τα άλλα χρώματα στο κουτί, δε σημαίνει πως δε μπορείς να ζωγραφίσεις τις ομορφότερες εικόνες! Μην παραιτηθείς ποτέ! Είσαι απλά υπέροχος»

Κάθε παιδί είναι διαφορετικό. Τα επιτεύγματά τους είναι διαφορετικά. Κάποια από αυτά στην ηλικία των 6 μπορεί να διαβάζουν καλύτερα από κάποια στην ηλικία των 9 χρόνων. Μερικά από αυτά θα είναι τέλεια στα σπορ ενώ κάποια άλλα θα έχουν αλλεργία στην μπάλα. Μερικά από τα παιδιά θα είναι εξαιρετικοί μαθητές, ενώ άλλα θα θέλουν ενισχυτική διδασκαλία. Όπως και να’χει κάθε παιδί έχει μια διαφορετική ικανότητα αλλά ΚΑΘΕ παιδί χρειάζεται να νιώθει επιτυχημένο, Δεν έχει σημασία το κατόρθωμά του. Ο πανηγυρισμός πρέπει να είναι ίσος. Ας δώσουμε στα παιδιά μας το δώρο να μεγαλώσουν λέγοντας: «Οι γονείς μου πίστευαν σε εμένα, ήταν οι μεγαλύτεροι θαυμαστές μου. Πάντα μου έλεγαν πόσο περήφανοι ήταν για εμένα»!

8. Παίξτε!

«Δεν σταματάς να παίζεις επειδή γερνάς, γερνάς επειδή σταματάς να παίζεις»

Τα παιδιά έχουν από τη φύση τους παιχνιδιάρικες ψυχές! Παρέχοντας ένα περιβάλλον όπου η οικογένεια παίζει και διασκεδάζει μαζί, δεν είναι απλά πιθανό να συμβαίνει. Για εμάς «ΠΡΕΠΕΙ» να συμβαίνει! Βρείτε κάτι που η οικογένειά σας θα απολαύσει: Επιτραπέζια παιχνίδια, πεζοπορία, camping, αθλήματα, ποδηλασία, διάβασμα, ταινίες… Οποιαδήποτε δραστηριότητα που μπορεί να παρέχει μια ποιοτική και διασκεδαστική οικογενειακή στιγμή, η οποία θα γίνει μια ανάμνηση και δε θα ξεχαστεί ποτέ από τα παιδιά μας! Ας δώσουμε στα παιδιά μας το δώρο να μεγαλώσουν λέγοντας: «Στην οικογένειά μου περνούσαμε χρόνο μαζί, περνούσαμε καλά, παίζαμε όλοι μαζί»!

9. Να Θυμάστε!

«Ωχ!!! Σήμερα ήταν αυτό»; Ναι είχα πάει εκεί και είχα κάνει αυτό!

Οι ζωές των παιδιών μας είναι φτιαγμένες από μικρές στιγμές! Αυτές οι στιγμές πολλές φορές συνοδεύονται από κάποια γεγονότα: Σχολικές γιορτές, γενέθλια, διοργανώσεις, αθλητικές συμμετοχές, συναντήσεις γονέων δασκάλων. Αυτές οι στιγμές είναι ιδιαίτερες για εκείνα κυρίως επειδή πιστεύουν πως είναι σημαντικές και για εμάς. Όταν θυμόμαστε αυτές τις στιγμές με το να παραβρισκόμαστε, με το να τα φωτογραφίζουμε υπερήφανοι, τα κάνουμε να εξιτάρονται όταν δουν ότι θυμόμαστε. Δεν ξεχνούν ΠΟΤΕ! Ας δώσουμε στα παιδιά μας το δώρο να μεγαλώσουν λέγοντας: «Οι γονείς μου ήταν ΠΑΝΤΑ εκεί για εμένα»!

10. Αγαπάτε τα!

«Αγάπη μόνο»

Δε μπορούμε να λέμε σε κάποιον ότι τον αγαπάμε και μετά να τον αγνοούμε! Δε μπορούμε να πούμε ότι τον αγαπάμε και μετά να τον παραμελούμε.
Όταν αγαπάμε ΤΟ ΛΕΜΕ
Όταν αγαπάμε ΤΟ ΔΕΙΧΝΟΥΜΕ
Όταν αγαπάμε ανυψώνουμε αυτούς που μας περιβάλλουν! Δεν τους γκρεμίζουμε!
Όταν αγαπάμε προσφέρουμε καθοδήγηση και επιβεβαίωση αντί για κριτική και ψευδο-αφοσίωση!
Όταν αγαπάμε ένα παιδί χτίζουμε τον χαρακτήρα του, ευχόμαστε και ελπίζουμε για το καλύτερο!
Τα κάνουμε να αισθάνονται μοναδικά τα εμπνέουμε να ανακαλύψουν τις απεριόριστες δυνατότητές τους
Τα καθοδηγούμε, τα διδάσκουμε και μαθαίνουμε απο αυτά!
Τα ευχαριστούμε και προσευχόμαστε γι’αυτά!
πηγή:motherblog.gr

Monday, October 6, 2014

Dimitris Primalis’ Top 10 Teaching Books

Dimitris Primalis is an EFL teacher based in Greece. He has a regular column in the BELTA Bulletin and his articles and posts have been published, among others, in the IATEFL Voices, ELT News and Microsoft Partners in Learning Blog. He is particularly interested in integrating learning technology into the syllabus and was last year’s IATEFL Learning Technologies SIG scholarship winner. You can read more about him here.







Ten books that shaped my teaching

by Dimitris Primalis

A teacher’s development is definitely shaped by ELT methodology books. But being Greek and in favour of a holistic approach to education, I was tempted to include a few other books that have given me the opportunity to see the world from a different perspective.

1. Antigone by Sophocles

A humanistic approach to life expressed through a woman’s fight to protect the body of her dead brother from the king’s fury and save his dignity. Despite being written 2.500 years ago, it clearly illustrates human effort to overcome petty feelings and respect values and principles. I read it as a high school student and it shaped my life- both professional and personal- urging me to fight for what I believe is right.

2. Getting to yes by Roger Fisher and William Uri

Ever found yourself at staff room, proposing a project you have been working for a long time and getting a flat “No” for an answer – even if you are convinced it is the ideal solution? This book will help you understand why your proposal went down the drain and how you can earn your way to forging a deal – a skill extremely useful to front line educators who wish to introduce change in class.

3. Education Learning Training in a Digital Society by George Drivas

An ideal introduction to learning technologies from an educator who led a velvet revolution in his department by introducing and integrating effectively technology into the daily syllabus .

4. Drive by Daniel Pink

Motivation is always sought after by most teachers and Directors of Studies both in class and the staff room. Though not related to the ELT field, it will give you a glimpse of how people are motivated and why teachers work so hard without being paid enough.

5. Advanced/Intermediate Communication Games by Jill Hadfield

Thinking outside the box activities at a time when the term had not even been coined, it helped me and my students escape from the daily routine and mechanistic drilling and gap fill exercises while developing their FL skills.

6. Headway Upper Intermediate Pronunciation by Bill Bowler, Sarah Cunningham, John and Liz Soars

Clear cut models, engaging activities. I spent several hours listening over again to its cassettes while driving. A valuable tool to raise awareness and help learners and teachers improve their pronunciation

7. Implementing the Lexical Approach by Michael Lewis

As a non-native EFL teacher I have always looked for ways to help my students avoid translating word for word from L1 and help them build their confidence in speaking and writing skills. The books is full of practical ideas that have helped dozens of my students to become lexically richer.

8. Digital Literacies by Nicky Hockly, Gavin Dudeney and Mark Pegrum A very good framework for the changing landscape in education in a global environment.

9. The practice of English Language Teaching by Jeremy Harmer

The “bible” of ELT for the vast majority of novice teachers. The kind of book you never lend because you never get it back. I have bought it three times so far and I still could not find it in my bookcase while writing this list.

10. Visual Impact by David A. Hill

Long before computers, facebook and interactive whiteboards became an integral part of the classroom, the book gave many practical ideas to make the most of the visual elements and paralinguistic features in order to motivate learners and activate their schematic knowledge.

- See more at: http://tdsig.org/2014/10/dimitris-primalis-top-10-teaching-books/#sthash.XGoQqgY8.BgHG3TY1.dpuf

Wednesday, October 1, 2014

Τι να κάνετε αν το παιδί σας διαβάζει αργά και διστακτικά - αντιμετώπιση δυσαναγνωσίας








Πολλά παιδιά παρουσιάζουν δυσκολία στην ανάγνωση, ακόμα και μετά την Α' και τη Β' Δημοτικού, κάτι που αποκαλείται δυσαναγνωσία. Το πιο σύνηθες φαινόμενο είναι η αργή και διστακτική ανάγνωση, χωρίς σωστή έκφραση και ακρίβεια. Επίσης συνήθως τα παιδιά που διαβάζουν αργά δεν καταλαβαίνουν αυτό που διαβάζουν.


Αν το παιδί είναι στα αρχικά στάδια εκμάθησης της ανάγνωσης του δίνουμε λίγο χρόνο μήπως και ξεπεράσει τη δυσκολία. Μερικές συμβουλές είναι:

- Βεβαιωθείτε ότι γνωρίζει όλα τα φωνήματα καλά.
- Βεβαιωθείτε ότι μπορεί αν διαβάζει γρήγορα όλες τις συλλαβές - τον πίνακα της ανάγνωσης.
- Διαβάστε πρώτα εσείς το κείμενο, βάζοντας όμως το παιδί να δείχνει με το δάχτυλο του ή ένα μολύβι κάθε λέξη μέσα στο κείμενο που διαβάζετε.
- Διαβάστε μαζί! Έτσι δεν θα νοιώθει άβολα αν κάπου κομπιάζει. Μετρήστε μέχρι το τρία και ξεκινήστε την ανάγνωση κειμένου ή λέξεων μαζί.
- Κάντε μικρές λίστες με λέξεις από το κείμενο για να διαβάζει το παιδί δυνατά.
- Υπενθυμίζετε στο παιδί τι πρέπει να κάνει στα σημεία στίξης.
- Αν δυσκολεύται σε μια λέξη, χωρίστε την σε συλλαβές με χρώματα για να μάθει να τη διαβάζει σωστά. π.χ. πα ρα θυ ρο
- Σημειώστε ποιες λέξεις δυσκολεύουν το παιδί σε κάθε μάθημα και φτιάξτε λίστες για ανάγνωση με λέξεις ή απλές προτάσεις.
- Φτιάξτε πίνακες ανάγνωσης π.χ. ομοιοκαταληξίας με λέξεις π.χ. λέξεις που μοιάζουν με την λέξη μπαλόνι - πεπόνι, μπαλκόνι, τρομπόνι, σεντόνι, λεμόνι
- Δώστε έμφαση στη σωστή έκφραση όταν διαβάζετε στο παιδί. Μπορείτε επίσης να διαβάζετε μια ιστορία ή ένα διάλογο με διαφορετικούς τρόπους π.χ. με ενθουσιασμό, με απογοήτευση, με αστείο τρόπο ή με σοβαρό Με λίγα λόγια.....αυτοσχεδιάστε ώστε να καταλάβει το παιδί τους διαφορετικούς τρόπους ανάγνωσης.
- Όταν διαβάζετε διαλόγους αλλάξτε τις φωνές σας! Αρέσει πολύ στα παιδιά! Γενικά να προτιμάτε κείμενα με διαλόγους αν θέλετε να διδάξετε τον σωστό τρόπο έκφρασης της ανάγνωσης.
- Αφού ολοκληρωθεί η ανάγνωση ενός κειμένου, κάντε ερωτήσεις για να δείτε αν το παιδί έχει καταλάβει αυτό που διάβασε.
- Όταν το παιδί διαβάζει κάτι δυνατά και κομπιάζει σε κάποια λέξη, δώστε του λίγο χρόνο να επεξεργαστεί και να μπορέσει να διαβάσει τελικά τη λέξη. Μην σπεύδετε λοιπόν να πείτε εσείς τη λέξη!
- Διορθώστε πολύ ευγενικά και διακριτικά τα όποια λάθη του παιδιού.
- Μιλήστε με τη δασκάλα ώστε να μην βάζει το παιδί να διαβάζει δυνατά στην τάξη, μέχρι να βελτιωθεί η ικανότητα του στην ανάγνωση.
- Τονίστε την αυτοπεποίθηση του παιδιού επιβραβεύοντας ακόμα και μια μικρή βελτίωση!
- Διαβάστε βιβλία....αλλιώς! Ιδέες για ανάγνωση το καλοκαίρι

Αν οι δυσκολίες επιμένουν τότε πρέπει να κάνετε παρέμβαση ειδικής αγωγής με στόχο τη βελτίωση της ανάγνωσης με εξατομικευμένο πρόγραμμα βασισμένο στις ιδιαίτερες ανάγκες και δυσκολίες του κάθε παιδιού.

Η δυσκολία στην ανάγνωση πρέπει να αντιμετωπισθεί άμεσα γιατί η ανάγνωση είναι πολύ ουσιαστική για όλα τα μαθήματα. Το παιδί με δυσαναγνωσία θα νοιώθει άβολα να διαβάζει δυνατά μέσα στην τάξη και σταδιακά δεν θα θέλει να διαβάζει τίποτα, ούτε καν ένα ευχάριστο εξωσχολικό βιβλίο, θα αντιπαθήσει δηλαδή το διάβασμα συνολικά.

Σοφία Τσιντσικλόγλου
Ειδική Παιδαγωγός
sofiatsin@gmail.com
paidagwgos.blogspot.gr

Thursday, September 25, 2014

Πώς να κάνετε παιχνίδι το διάβασμα των παιδιών

Για πολλούς γονείς, το άνοιγμα των σχολείων μετά τις καλοκαιρινές διακοπές σηματοδοτεί και την έναρξη μιας δύσκολης περιόδου για τους ίδιους και τα παιδιά τους.
Αυτοί οι γονείς γνωρίζουν καλά πως -καθώς θα προχωράει η σχολική χρονιά και η ύλη θα αυξάνεται σε ποσότητα και δυσκολία -θα πρέπει να σταθούν κυριολεκτικά πάνω από τα παιδιά τους, διευκολύνοντάς τα στην καθημερινή μελέτη.









Στις μέρες μας όμως, αρκετά παιδιά μαθαίνουν να εξαρτώνται αποκλειστικά από τους γονείς τους όσον αφορά στην επεξεργασία της σχολικής ύλης, με αποτέλεσμα να τους εξαντλούν.
Έτσι, οι σχολικές ευθύνες μοιάζουν να βαραίνουν τελικά τους ώμους και των δύο.
Παρακάτω είναι μερικοί τρόποι που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε προκειμένου να διδάξουμε στα παιδιά μας πώς να αντλούν χαρά από τα μαθήματα, αντί να τα αντιμετωπίζουν ως αναγκαίο κακό.

Εξηγήστε στα παιδιά πως η καθημερινή μελέτη είναι μια από τις υποχρεώσεις της ηλικίας τους, αλλά υποσχεθείτε τους ότι θα είστε δίπλα τους εφόσον χρειάζονται επεξηγήσεις πάνω σε συγκεκριμένα θέματα.
Για παράδειγμα, μπορείτε από κοινού να συζητήσετε την κεντρική ιδέα ενός κειμένου ή να τα βοηθήσετε να κατανοήσουν τη διαδικασία μιας μαθηματικής εξίσωσης, αλλά μην κάνετε τις σχολικές εργασίες αντί γι’ αυτά.
Τα παιδιά μαθαίνουν ό,τι το μόνο που χρειάζεται προκειμένου να αποδράσουν από τη μελέτη, είναι να γκρινιάξουν στους γονείς τους σχετικά με τα μαθήματα.

Τότε αναλαμβάνουν οι γονείς την ευθύνη, τα παιδιά παύουν να προσπαθούν, δεν μαθαίνουν να σκέφτονται δημιουργικά ή να τολμούν και αυτό έχει ως αποτέλεσμα την ενδυνάμωση μιας παθητικής στάσης για το σχολείο, που μπορεί να εξελιχθεί σε αποστροφή ή αδιαφορία για τα μαθήματα.

Θεσπίστε σαφείς κανόνες γύρω από τη μελέτη για το σχολείο.
Για παράδειγμα, το παιδί μπορεί να μάθει να κάνει τις εργασίες του το Σάββατο το πρωί, έτσι ώστε να έχει την Κυριακή στη διάθεσή του για τον εαυτό του και για παιxνίδι.
Πολλά παιδιά, αναβάλλουν τις υποχρεώσεις τους μέχρι την τελευταία στιγμή, με αποτέλεσμα να μην προλαβαίνουν και να αισθάνονται μονίμως κουρασμένα, επειδή κουβαλάνε το βάρος των εργασιών τους στο μυαλό.

Μην περιμένετε ότι τα παιδιά θα διαβάσουν αν η τηλεόραση στο σπίτι είναι μονίμως ανοιχτή.

Διαβάστε τους Ιστορία, σαν να πρόκειται για ένα παραμύθι.
Aπολαύστε μαζί τη μαγεία ενός λογοτεχνικού κειμένου, πειραματιστείτε με το φυσικό περιβάλλον, αντιμετωπίστε τα Μαθηματικά σαν σπαζοκεφαλιά.
Δείτε μαζί τα μαθήματα με άλλο μάτι, αγαπήστε την ουσία τους και αποβάλλετε το άγχος που προκαλεί το κυνήγι για το «'Αριστα».

Βεβαιωθείτε πως έχουν κάνει όλες τους τις εργασίες πριν πέσουν για ύπνο, αλλά μην τους επιτρέπετε να ξενυχτούν διαβάζοντας.
Τα παιδιά χρειάζονται ένα ισορροπημένο πρόγραμμα, στο οποίο θα υπάρχει χρόνος τόσο για το σχολείο, όσο και για τη φροντίδα του εαυτού τους. Ο ύπνος είναι πολύτιμος.

Μειώστε τις εξωσχολικές δραστηριότητες των παιδιών. Δεν θέλουμε τα παιδιά να μετατραπούν σε καλοκουρδισμένες μηχανές που κινούνται στο ρυθμό των δικών μας φιλοδοξιών.
Δείξτε στα παιδιά ότι τα εμπιστεύεστε να κάνουν τη δουλειά που τους έχουν αναθέσει οι δάσκαλοι.
Μερικοί γονείς παρεμβαίνουν στη μελέτη των παιδιών τους, για να τα βοηθήσουν να είναι «τέλεια».
Συχνά, πετυχαίνουν το αντίθετο: να μεγαλώνουν άβουλα, αγχωμένα για τις επιδόσεις τους παιδιά, με μηδενική εμπιστοσύνη στον εαυτό τους.

Αποδεχθείτε την αποτυχία. Είναι ένα σημαντικό κομμάτι της προσωπικής ωρίμανσης.
Τα παιδιά μπορούν να μάθουν να δουλεύουν συστηματικά, να είναι συνεπή προς τις υποχρεώσεις και τον εαυτό τους και να συνεχίζουν να προσπαθούν ακόμα και μετά από κάποια ήττα.
Δεν χρειάζεται όμως να βρίσκονται πάντα στην κορυφή. Άλλωστε, αυτό που έχει σημασία είναι η διαδρομή.
Συνεργαστείτε με το σχολείο των παιδιών σας. Γνωρίστε τους δασκάλους των παιδιών σας και ζητήστε τους καθοδήγηση, εφόσον χρειαστεί.

Χρησιμοποιείστε δημιουργικά το Διαδίκτυο. Αντί για παιχνίδι, τα παιδιά μπορούν να κάνουν έρευνα πάνω σε ένα θέμα, χρησιμοποιώντας το Internet.
Μπορούν να ανακαλύψουν τους θησαυρούς μιας ξένης γλώσσας, να βρουν πηγές που αναφέρουν πληροφορίες για ένα θέμα ή να μάθουν περισσότερες λεπτομέρειες για άλλες χώρες και πολιτισμούς.

Είναι σημαντικό να ρωτάμε συχνά τα παιδιά μας για τις εντυπώσεις τους από το σχολείο, να συζητάμε τους προβληματισμούς τους και να μοιραζόμαστε τις καλές και κακές στιγμές της σχολικής καθημερινότητάς τους.
Μ' αυτόν τον τρόπο τους δίνουμε το ξεκάθαρο μήνυμα ότι η προσπάθειά τους είναι σημαντική για μας και ότι περιμένουμε απ' αυτά να διδαχθούν από τις εμπειρίες τους.


Δέσποινα Λιμνιωτάκη

Saturday, September 20, 2014

Το διάβασμα των παιδιών με διάσπαση προσοχής- 10 βασικές συμβουλές








Τα παιδιά με διάσπαση προσοχής συνήθως δυσκολεύονται με την καθημερινή μελέτη στο σπίτι. Ξεκινούν το διάβασμα, αλλά σύντομα αρχίζουν να χαζεύουν, να σκέφτονται άλλα πράγματα και τελικά να μην ολοκληρώνουν τις ασκήσεις τους, ενώ κάθονται στο γραφείο τους. Παραπονιούνται ότι διαβάζουν για ώρες, χωρίς μάλιστα το επιθυμητό αποτέλεσμα!

Στην πραματικότητα δεν χρειάζονται ώρες διαβάσματος, ούτε φωνές, ούτε κυνηγητό μέσα στο σπίτι, ούτε απειλές, αλλά οργάνωση:
1. Ώρα και μέρος: Να έχετε συγκεκριμένη ώρα έναρξης του διαβάσματος. π.χ. μετά το μεσημεριανό φαγητό, καθώς επίσης και συγκεκριμένο χώρο π.χ. στο δωμάτιο του και όχι όπου τύχει!

2. Λίστα καθηκόντων: Βοηθήστε το παιδί να οργανώσει το διάβασμα του. Δείτε μαζί το πρόγραμμα της επόμενης μέρας και σημειώστε σε ένα χαρτί τι έχει να κάνει. Φτιάξτε δηλαδή μια λίστα - αρχικά μαζί, σύντομα το παιδί θα την φτιάχνει μόνο του - με τις ασκήσεις. π.χ.
Μαθηματικά σελ 23 άσκηση 1 και 2
Γλώσσα σελ 11 άσκηση 4
Ιστορία κεφ. 5
Ορθογραφία σελ 20
Έτσι το παιδί θα ξέρει τι έχει να κάνει και θα μπορεί να σβήνει κάθε άσκηση που ολοκληρώνει. Δοκιμάστε το, είναι πολύ αποτελεσματικό, και για παιδιά χωρίς μαθησιακές δυσκολίες!

3. Ησυχία: Και δεν εννοώ ότι όταν διαβάζει το παιδί δεν θα κουνιούνται οι υπόλοιποι στο σπίτι, αλλά να περιορίσετε τους θορύβους όπως οι ομιλίες στο σπίτι ή στο τηλέφωνο και η τηλεόραση να είναι κλειστή. Μην μαθαίνετε το παιδί να διαβάζει στην απόλυτη ησυχία απλά μειώστε τους θορύβους που μπορεί να του αποσπάσουν την προσοχή.

4. Αφήστε το παιδί μόνο του: Αφού βεβαιωθείτε ότι το παιδί ξέρει ποιες ασκήσεις έχει και τι πρέπει να κάνει σε αυτές, απομακρυνθείτε από το δωμάτιο και μην κάθεστε μαζί του. Αλλιώς θα μάθει να διαβάζει μόνο μαζί με κάποιον....κάτι που θα είναι κουραστικό τελικά!

5. Έλεχος προόδου: Ανά τακτά χρονικά διαστήματα π.χ. κάθε 10-15 λεπτά περάστε από το δωμάτιο, ρωτήστε το παιδί αν προχωράει, αν θέλει βοήθεια και σε ποιο σημείο βρίσκεται, ενθαρρύνοντας και επιβραβεύοντας. Έτσι θα ξέρει το παιδί ότι πρέπει να προχωρήσει μέχρι να ξαναπάτε και θα βεβαιωθείτε ότι δεν κάθετε απλά στο γραφείο του αλλά διαβάζει. Αν τυχόν έχει αφαιρεθεί η προσοχή του, με αυτόν τον τρόπο θα επανέλθει!

6. Υπομονή: Μπορεί να σας φαίνεται παράξενο που το παιδί σας αφαιρείται τόσο εύκολα και να εκνευρίζεστε, όμως δεν πρέπει! Μην αρχίζετε χαρακτηρισμούς τύπου "είσαι τεμπέλης, αφηρημένος, χαζός, γιατί δεν είσαι σαν τον αδερφό ή την αδερφή σου " και άλλα τέτοια που μόνο κακό κάνουν! Μείνετε ήρεμοι, χρησιμοποιείστε την επιβράβευση και τη θετική ενίσχυση και αποφύγετε τις τιμωρίες!

7. Ενημερώστε τον εκπαιδευτικό της τάξης: Μιλήστε με το δάσκαλο/ δασκάλα του παιδιού σας και πείτε του ότι το παιδί σας προσπαθεί πολύ με το διάβασμα και ζητήστε να επαινεί την προσπάθεια και όχι μόνο το αποτέλεσμα.

8. Τα τετράδια στην τσάντα: Πολλές φορές το παιδί κάνει ασκήσεις αλλά τελικά ξεχνά τα τετράδια στο σπίτι και ενώ οι συμμαθητές παρουσιάζουν τη δουλειά τους στην τάξη, το παιδί σας κάθεται αμέτοχο...! Σιγουρευτείτε ότι έχει βάλει τα απαραίτητα στην τσάντα του, ώστε να επιβραβευθεί ο κόπος του.

9. Μην διορθώνετε τα λάθη του: Αν το παιδί σας π.χ. κάνει ορθογραφικά λάθη, δείτε τα μαζί, συζητήστε τα, βοηθήστε το να εντοπίζει τα λάθη του και να τα διορθώνει. Δεν έχει σημασία να παρουσιάζει τα τέλεια γραπτά στο σχολείο, αλλά να μαθαίνει!

10. Βοήθεια ειδικού: Αν παρά τις προσπάθειες σας το παιδί δυσκολεύεται στα μαθήματα, στο σχολείο ή στο διάβασμα στο σπίτι, αναζητήστε εξειδικευμένη βοήθεια. Η παρέμβαση ειδικής αγωγής με εξατομικευμένο πρόγραμμα, βασισμένο στις δυσκολίες του παιδιού σας, είναι απαραίτητη και μάλιστα από τις μικρές τάξεις του δημοτικού.

Σοφία Τσιντσικλόγλου
Ειδική Παιδαγωγός
sofiatsin@gmail.com
paidagwgos.blogspot.gr

Wednesday, September 10, 2014

"Πώς βλέπουν τα παιδιά τους γονείς τους?"

Δείτε "Πώς βλέπουν τα παιδιά τους γονείς τους?" μέσα από μια Έρευνα σε σχολείο της Αμερικής:
* Οι μεγάλοι δίνουν υποσχέσεις και έπειτα τις ξεχνούν ή λένε πως δεν επρόκειτο για πραγματική υπόσχεση, αλλά μόνο για ένα ίσως.
* Οι μεγάλοι δεν αφήνουν τα παιδιά τους να ντύνονται όπως θέλουν, ενώ οι ίδιοι ντύνονται όπως τους αρέσει, ακόμα κι αν αυτό που αποφασίζουν να φορέσουν δεν ταιριάζει στην περίπτωση ή είναι βέβαιο ότι μ' αυτό θ' αρπάξουν καμιά πούντα.
* Οι μεγάλοι δεν κάθονται ν' ακούσουν τι τους λένε τα παιδιά. Και παρ' όλα αυτά έχουν έτοιμη την απάντηση.
* Οι μεγάλοι κάνουν λάθη μα ποτέ δεν τα παραδέχονται, ή το λάθος τους δεν είναι λάθος ή κάποιος άλλος φταίει για το λάθος που έκαναν.
* Οι μεγάλοι διακόπτουν συνεχώς τα παιδιά όταν αυτά διηγούνται κάτι. Αν όμως ένα παιδί διακόψει ένα μεγάλο αρχίζουν αμέσως οι παρατηρήσεις.
* Οι μεγάλοι δε μπορούν να καταλάβουν ότι ένα παιδί μπορεί να επιθυμεί ένα πράγμα για το χρώμα του, το σχήμα του, ή το μέγεθος του. Ακόμα και όταν το έχει αγοράσει με δικά του χρήματα. Αν δεν τους αρέσει, λένε: Δεν μπορώ να καταλάβω τι το ωραίο βρίσκεις σ' αυτή την αηδία.



Tuesday, September 9, 2014

Welcome to our blog!!!




Καλώς ήρθατε και πάλι όλοι! Θα ήθελα να σας παρουσιάσω το blog του σχολείου μας. Θα ήθελα να ενθαρρύνω τους γονείς να επισκέφτονται το blog μας συχνά. Θα αναρτούμε πληροφορίες σχετικά με το περιεχόμενο το οποίο διδάσκεται στα παιδιά σας, καθώς και φωτογραφίες από τις δραστηριότητες που θα λάβουν μέρος. Θα δημοσιεύουμε επίσης προσεχείς εκδηλώσεις και καθώς και τα νέα μας.

Αυτό το blog θα είναι ένα εργαλείο μάθησης για κάθε ένα από εσάς και μπορείτε να έχετε πρόσβαση ανά πάσα στιγμή. Υπάρχουν συντομεύσεις για προγράμματα που χρησιμοποιούμε συχνά. Θα υπάρχουν επίσης συνδέσεις με άλλα ενδιαφέροντα blogs. Οι μαθητές του My English School θα μπορούνε να αναρτούνε δείγματα της δουλείάς τους και με μεγαλη μας χαρά θα δεχτουμε και την δική τους συμμετοχή και σχόλια!

Ελπίζω ότι ο καθένας έχει μια υπέροχη, συναρπαστική και επιτυχημένη σχολική χρονιά.

Monday, September 8, 2014

Πως θα κάνετε το παιδί σας να διαβάζει βιβλία







Πολύ συχνά οι γονείς λένε ότι το παιδί τους δεν διαβάζει εξωσχολικά βιβλία και ότι δεν ενδιαφέρεται για οτιδήποτε περιλαμβάνει ανάγνωση. Αυτό μπορεί να οφείλεται στο ότι έχει παρεξηγήσει την ανάγνωση, την έχει βαρεθεί λόγω σχολείου ή ότι δεν του έδειξε κάποιος την ομορφιά της ανάγνωσης!
Κάτι πολύ απλό που μπορείτε να κάνετε για να αλλάξετε σταδιακά την αρνητική στάση του παιδιού είναι να διαβάζετε εσείς μια ιστορία στο παιδί! Η καθημερινή ή έστω συχνή ανάγνωση βοηθά το παιδί:


- να ακούει την γλώσσα και να μαθαίνει νέες λέξεις
- να προσέχει την ώρα που διαβάζετε - να συγκεντρώνεται σε κάτι που ακούει
- να αγαπήσει το διάβασμα και τα βιβλία
- είναι μια συνήθεια που δυναμώνει το δεσμό ανάμεσα στο παιδί και τους γονείς (ναι μπαμπάδες μπορείτε κι εσείς να διαβάζετε με τα παιδιά σας!!)
- έρευνες έχουν δείξει ότι η καθημερινή συνήθεια δημιουργεί καλούς αναγνώστες στο μέλλον
- δείχνει τη θετική πλευρά της ανάγνωσης
Τα σωστά βήματα
1. Επιλέξτε ένα βιβλίο σύμφωνα με τα ενδιαφέροντα και την ηλικία του παιδιού ή ακόμα καλύτερα δώστε του την ευκαιρία να επιλέξει.
2. Συζητήστε για το εξώφυλλο, τον τίτλο, κάντε εικασίες για το τι μπορεί να περιέχει, μιλήστε για το συγγραφέα και για τους ήρωες του βιβλίου.
2. Ορίστε κάποια ώρα διαβάσματος του βιβλίου- συνήθως γίνεται το απόγευμα ή πριν τον ύπνο.
3. Διαβάστε κάθε μέρα, ακόμα και αν είναι μόνο για λίγα λεπτά.
4. Σταματήστε σε σημείο που να κάνει το παιδί να ανυπομονεί να ακούσει τη συνέχεια.
5. Να αλλάζετε τη φωνή σας σύμφωνα με το περιεχόμενο της ιστορίας, κάντε ανάλογες κινήσεις και γκριμάτσες, για να είναι "ζωντανή" η ανάγνωση σας.
6. Αν το βιβλίο περιέχει εικόνες, να τις δείχνετε στο παιδί καθώς διαβάζετε.
7. Μην διαβάζετε πολύ γρήγορα, απολαύστε την ώρα αυτή με το παιδί σας.
8. Συνδέστε τα γεγονότα της ιστορίας με πράγματα από την πραγματική ζωή, όταν είναι εφικτό. Συζητήστε για τις επιλογές του ήρωα, ρωτήστε τι θα έκανε το παιδί σας αν βρισκόταν στη θέση του ήρωα, για συναισθήματα που τυχόν προκαλούνται και γενικά για τα σημαντικά σημεία του βιβλίου.
9. Όταν τελειώσει ένα βιβλίο, ζητήστε από το παιδί να κάνει κριτική στο βιβλίο που διαβάσατε,να σας πει τι του άρεσε ή όχι και τι του έκανε εντύπωση. Μπορεί επίσης να ζωγραφίσει κάτι σχετικό και να πει την ιστορία περιληπτικά.
10. Να διαβάζετε διάφορα είδη βιβλίων π.χ. παραμύθια αλλά και διηγήματα.

Σοφία Τσιντσικλόγλου


Ειδική Παιδαγωγός


sofiatsin@gmail.com


paidagwgos.blogspot.gr

10 στρατηγικές για το διάβασμα του παιδιού στο σπίτι!





Κάθε παιδί μπορεί να εφαρμόσει τεχνικές ώστε να μελετά γρήγορα και εποικοδομητικά !Η οργάνωση του διαβάσματος το βοηθά στην υπόλοιπη ζωή του να είναι υπεύθυνο , να έχει θετική στάση στη ζωή καθώς και επίγνωση των δυνατοτήτων του. Ο οργανωμένος μαθητής πάντα χαίρει εκτίμησης πρωταρχικά του εαυτού του και έπειτα του περίγυρου του.
Η κατάκτηση των στρατηγικών μελέτης αποτελούν ύψιστη σημασία στην επιτυχία ή την αποτυχία που μπορεί να έχει στη μαθητική του ζωή. Για να κατακτήσει αυτές τις τεχνικές σημαντική βοήθεια προσφέρει το σχολείο αλλά και οι γονείς του. Οι γονείς όμως πρέπει να θυμούνται πως οι σχολικές εργασίες αποτελούν μέρος της ζωής του παιδιού αρκετά σημαντικό όχι όμως το σημαντικότερο !Βοηθώντας το να οργανωθεί στο διάβασμα στοχεύουμε στη διάπλαση του χαρακτήρα του.
Ο ρυθμός μάθησης κάθε παιδιού διαφέρει υπάρχουν όμως κάποια "κόλπα" που για όλους τους μαθητές είναι τα ίδια .
Έτσι :

1. Η οργάνωση του χώρου διαβάσματος είναι απαραίτητη .Το παιδί συγκεντρώνεται ευκολότερα όταν είναι σε δικό του χώρο γραφείου.

2. Θα πρέπει να μάθει να υπογραμίζει με έντονο μαρκαδόρο τα σημεία του μαθήματος που το δυσκολεύουν ή στην εκμάθηση της ορθογραφίας τη λέξη που είναι γι αυτό η πιο δύσκολη.

3. Ένας μικρός μαυροπίνακας θα ήταν απαραίτητος για να εξασκείται στις καθημερινές ασκήσεις του.

4 . Δεν καθόμαστε μαζί του για να διαβάσει .Το αφήνουμε μόνο του να αυτενεργήσει αλλά είμαστε σύμβουλοι και βοηθοί του όποτε μας χρειαστεί.

5 .Δε διορθώνουμε όλα τα λάθη του παρά μόνο τα πιο σημαντικά η αίσθηση του"όλα λάθος τα έχω"είναι απογοητευτική ειδικά για το μικρό μαθητή.

6 . Στην εκμάθηση της ορθογραφίας χρησιμοποιήστε μια απλή μέθοδο συμπλήρωσης γραμμάτων και όχι στη συνεχή αντιγραφή της . Ένα παράδειγμα είναι :
μήλο
μ-λ-
-ήλ-

7 . Ο γραφικός χαρακτήρας του παιδιού είναι σίγουρα ο καθρέφτης του όχι όμως η ταυτότητά του!!!!!! Ειδικά για την Α' τάξη πρέπει να έχουμε υπομονή και να περιμένουμε την εξέλιξη του γραφικού χαρακτήρα του που πάντα λόγω εξάσκησης βελτιώνεται.

8. Η σχολική τσάντα ανήκει στη σφαίρα των υποχρεώσεών του!
Το πώς ετοιμάζει τα σχολικά του είδη δείχνει και την υπευθυνότητά του .Οι γονείς όμως των μικρών παιδιών καλό είναι να ελέγχουν κι εκείνοι αν όλα τα τετράδια και τα βιβλία είναι μέσα στην τσάντα επειδή τα πρωτάκια ειδικά τους πρώτους μήνες δεν γνωρίζουν ανάγνωση!

9 . Όταν τελειώσει τις σχολικές εργασίες και μας τις δείξει στόχος μας είναι η επιβράβευση για την προσπάθεια που κατέβαλε και όχι η αποδοκιμασία.

10 . Ο χρόνος είναι σημαντικό να είναι ελεγχόμενος δεν μπορεί ένα παιδί να διαβάζει ατέλειωτες ώρες! Χρησιμοποιήστε ένα μεγάλο χαρούμενο ρολόι και προγραμματίστε κάθε σχολική δραστηριότητα πόσο χρόνο χρειάζεται,έπειτα το παιδί πρέπει να κάνει διάλειμμα και μετά να ξαναξεκινά!


Η γνώση στηρίζεται σε στρατηγικές για να ανθίσει, τα μικρά βήματα αυτενέργειας που μαθαίνουμε στο παιδί στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού προοικονομούν οργανωμένους και υπεύθυνους μαθητές στις μεγάλες τάξεις.
Αθηνά Ασαριώτη